Hvad Aldi egentlig er

Jeg har nogle tanker om Aldi som jeg gerne vil dele med jer derude.

Butikskæden Aldi vil jeg betegne som under-discount på linje med, at der findes kvalitets- og over-kvalitetssupermarkeder (fx. hhv. Føtex og Irma), er Aldi simpelthen lower than low i mine fordomsfyldte øjne. Og hvad er det lige med Aldi? Der er ingen, der vil indrømme, at de handler der, men alligevel må de jo have kunder – ellers vil det jo ikke køre rundt, så de kan blive ved med at holde butikkerne åbne.

Som det nysgerrige væsen jeg er, fik jeg forvildet mig ind i en Aldi fornylig med følgende mission (stillet af mig selv): Uanset, hvad der mødte mig, skulle jeg handle til aftensmåltidet derinde!

Med oprejst pande og klar til udfordringen trådte jeg ind i butikken og følte mig straks tilbage på en af mine utallige bilferier i slutningen af 90’erne sammen med mor, far og Kevin i de østeuropæiske lande… Stedet, varerne og indretningen mindede mest af alt om disse steder, dog med både frugt og grønt, fersk kød og frisk mælk.

De to sidstnævnte, havde jeg ikke regnet med at finde i butikken, men alting er trods alt ikke helt som det var, dengang Aldi åbnede i Jersie lige ved stationen og vi flittigt benyttede den til at handle snacks efter skole inden vi tog hjem og så Beverly Hills 90210.

Det lykkedes mig at finde en pose kartofler, der var nogenlunde frisk og en pakke svinekorteletter (oprindelse: EU) – aftenens menu står på sauterede kartofler med rodfrugter og marinerede korteletter (rodfrugter og ingredienserne til marinaden, havde jeg på lager). Det var ikke muligt, at finde et eneste stykke dansk kød i hele butikken, det kød der var, var af EU oprindelse, så det var på ingen måde muligt at vide, hvor det var fra. Mælken var tappet i Tyskland på basis af mælk fra både Danmark og Tyskland…

Da jeg stod i køen til kassen (ja, der var kø, så der må jo være mennesker, der handler i Aldi) kom jeg til at tænke tilbage på min tur igennem butikken. Havde jeg overhovedet mødt en eneste økologisk vare? Jeg tror det ikke, men tænker, at formålet med en eventuel ny inspektion i Aldi kunne være at handle ind til et økologisk aftensmåltid.

Jeg vil dog, til Aldis forsvar, lige indskyde, at den mærkning af kød, hvor der står oprindelse: EU også bruges i mange andre supermarkedskæder – jeg er bare godt utilfreds med den…

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

3 svar til Hvad Aldi egentlig er

  1. misskjeldgaard siger:

    Desuden (og det har egentlig ikke meget med det foregående at gøre) ved jeg fra pålidelig kilde, at de SEKS mennesker, der arbejder centralt i Aldis bogholderi, altid deles om afdelingens TRE fælles computere…
    Velkommen til det 21. århundrede a la Aldi!

  2. Line Steffensen siger:

    He he he… Syntes først at det var en sygeste observation at komme med… Men efter at have læst denne lille ekstra bemærkning synes jeg nu at det var meget sjovt… Kender jo sjovt nok til din lille interne pålidelige kilde…😉

  3. misskjeldgaard siger:

    Ha ha, ja ikke!
    Tak fordi du gider læse og kommentere på min blog!

Skriv et kommentar

