Julens mad

Uhm, jeg elsker julens mad og de forskellige traditioner, der er forbundet med den… Er netop ved at slå mave efter at have gennemført anden juledags traditionelle julefrokost ved svigermor.

Men først lige et par ord om maden juleaften! Vi fik nok den bedste andesteg jeg nogensinde har smagt – ænderne var købt gennem arbejde og mor brillierede med en eminent stegning og perfekt sovs. Far havde lavet lækker rødkål og de hvide og brune kartofler var selvfølgelig til stede.

Ris a la mande var som altid obligatorisk til dessert, men den spiser jeg jo ikke af… Jeg går hellere om bord i småkager, konfekt og tørrede figner efter juletræsdansningen og under gaveoppakningen.

Første juledag var Mr. Max og jeg forbi farmor og farfar og der stod den på ‘Farmors Frokostbord’ – den lette udgave: sild med karrysalat; grønlangkål med medister, hamburgerryg og sylte; frikadeller med rødkål; og pølsebord. Vi sluttede selvfølgelig af med kaffe, farmors julesmåkager og sirupslagkage!

Vi kørte videre op til Sus og Jens, hvor der blev serveret ‘Sus’ Biksemad’ af rester fra juleaftenens bord. Dette er en tradition i deres familie – god måde at udnytte resterne på!

I dag, anden juledag, har vi haft julefrokost her ved Sus! Den har stået på sild med karrysalat og æg, fiskefiletter med remoulade, røget ål med røræg og rejer med mayonaise; tarteletter med høns i asparges; to slags mørbradbøffer – panerede og dem i flødesovs; og frikadeller med rødkål. Lige nu er vi ved at indtage dejlige fade med juleslik og -chokolade!

En jul uden stegte sild, er ikke en rigtig jul for mig og ud fra dette, kan det se ud som om, at jeg ikke har fået stegte sild i år… Men nej, jeg fik fars hjemmelavede stegte sild til frokost juleaftensdag. Så Karinas jul anno 2009 er reddet! 

Farmors sirupslagkage er en af de bedste jeg kender og jeg må snart få lokket opskriften ud af hende… Men i mellemtiden kan jeg anbefalde det lækre krydrede tebrød, som er beskrevet på nedenstående link. Jeg har med succes prøvet at lave det af økologisk fairtrade earl grey te med rosiner, tranebær og abrikoser (undlod solsikkekernerne): http://www.urtekram.dk/no_cache/blogdetaljer/article/352/368/neste/1/

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

