Simremad

Når jeg tænker tilbage på min barndom, har kolde vintersøndage oftest betydet dejlig simremad tilberedt af min far. På disse søndage startede madlavningen ret tidligt og efter at have gået i duften hele dagen, var man godt sulten og parat til at smovse, når far endelig råbte: “Nu er der mad”. 

Far brillerede igen i går, da han serverede super lækker simremad, da alle børnene var draget hjem til Ejby på søndagsbesøg. Dette lod mig afslutte uge 2, ugen for bogstavet B med Boeuf Bourguignon! 

Jeg ved ikke, hvilken opskrift far brugte og vil også lade ham beholde sin unikke version for sig selv, men jeg er faldet over følgende forslag i en kogebog jeg har om dansk oksekød. Opskriften passer til 8 personer: 

1½ kg – bov, yderlår eller tykkam i passende stykker
3 spsk – smør
1 tsk – salt
Lidt – sort peber
½ dl – vand
1 frisk – timiankvist
1 – laurbærblad
2 fed – knust hvidløg
3 spsk – hvedemel
¾ l – kraftig rødvin
2 dl – bouillon
1 spsk – tomatkoncentrat
200 g – friske champignon
25 stk – små løg
1 spsk – smør
Lidt – persille

Fremgangsmåde: Brun kødet godt i smør lidt ad gangen på en pande. Drys med salt og peber og flyt kødet over i en gryde. Kom vand på panden, kog den af og hæld skyen i gryden. Tilsæt krydderier og hvidløg. Drys mel over og rør grundigt. Hæld rødvin og bouillon ved, så det knap dækker kødet. Pisk tomatpure i og lad det koge under låg ved sagte varme i mindst 1½ time. Svits løg og champignoner i smør og hæld det i gryden. Kog det hele yderligere i ca. 20 minutter. Og smag til med salt og peber. Drysses med hakket frisk persille ved servering. Serveres med kartofler, kartoffelmos eller groft brød.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

