Økologi i supermarkedet

Okay, endnu engang vil jeg på forhånd indrømme, at jeg er nørdet og det jeg her vil komme ind på, er nok noget andre, almindelige forbrugere, ikke vil lægge mærke til overhovedet.

Min lokale SuperBest-butik har rykket rundt i grøntafdelingen og som resultat af det samlet de økologiske frugter og grøntsager et nyt, mere centralt og opsigtsvækkende sted. Jeg har aldrig været tilfreds (og er det i øvrigt stadig ikke) med økologien i grøntafdelingen i den butik og handler generelt mine frugter og grøntsager et andet sted, men jeg er, på grund af den nye placering, begyndt at lægge mere mærke til den lille økologiafdeling i grøntafdelingen. Og det, desværre med det resultat, at jeg er blevet endnu mere utilfreds… Den lille økologiafdeling rummer en del økologiske varer, men med et hurtigt kig på varerne, ser man hurtigt blandt andet æbler, bananer, tomater, agurker, broccoli og citroner uden nogen former for økologicertificeringsmærker.

Kære læser, jeg håber du ved, hvad disse to mærker står for!

Og jeg håber, at du er klar over, at hvis et produkt kaldes økologisk, men ikke bærer et af de viste mærker eller tilsvarende mærke som tegn på kontrolleret økologi, kan man overhovedet ikke være sikker på, at produktet lever op til definerede standarder for økologi.

Forskellen på de to mærker er, at det ene er statskontrolleret efter danske regler for økologisk produktion og det andet er kontrolleret efter EU-reglerne. Generelt kan man godt stole på det europæiske mærke, men jeg vil dog lige nævne en lille, men betydelig, forskel:

Ved økologisk ægproduktion efter europæiske regler, definerer man et antal høns, der må være pr. kubikmeter, mens man efter danske regler definere et antal høns pr. kvadratmeter eller gulvareal. Der er dermed langt flere høns i et europæisk hønsehus end i et dansk hønsehus. Tænk på det næste gang du vælger dine æg.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

