Er jeg den eneste, der mangler fibre og kerner under rejser til udlandet

Fra Øko-bloggen: http://www.urtekram.dk/no_cache/blogdetaljer/article/457/368/category/95/

I hverdagen lever jeg af en meget fiberrig og kernefyldt kost og når jeg er ude og rejse, kommer jeg altid i akut fibermangel på grund af de hvide og forarbejdede madvaner. Fibermanglen resulterer, som I nok kan regne ud, i maveproblemer… Jeg har netop været i Istanbul og som forberedelse til min rejse, besluttede jeg mig for at gøre op med fiberproblemet og bage nogle fiberrige og kernefyldte knækbrød som jeg medbragte i kufferten.

REJSEKNÆKBRØD

Ingredienser (svarende til to bageplader):

  • 1 deciliter af hver af følgende: Havregryn, sesamfrø, hørfrø, solsikkekerner og græskarkerner (alle økologiske og fra Urtekram).
  • 2,5 deciliter økologisk fuldkornsdurummel fra Urtekram.
  • 1 deciliter rugmel.
  • 1 teskefuld havsalt.
  • 1 teskefuld økologisk Fair Trade vildblomsthonning fra Urtekram.
  • 1,25 deciliter økologisk olivenolie fra Urtekram.
  • 2 deciliter vand fra hanen.
  • 1 æg (til pensling).
  • 1 drys sesamfrø eller hørfrø (til pynt).

Fremgangsmåde:

  • Solsikke- og græskarkerner ristes gyldne på en tør pande.
  • Samtlige ingredienser blandes.
  • Dejen deles i to lige dele og hver af delene rulles tyndt ud (for eksempel mellem to stykker bagepapir direkte på en bageplade).
  • Den udrullede dej skæres/snittes i passende stykker (store for knækbrød, små for kiks).
  • Dejen pensles med ægget, der piskes sammen forinden. Efterfølgende drysses dejen med sesamfrø eller hørfrø.
  • Bages i ovnen ved 200’C i 15-20 minutter til brødet har en gylden farve. 

Mit dejlige knækbrød var en perfekt del af min kuffert og jeg undgik maveproblemerne, så det kan varmt anbefales at springe ud i at bage rejseknækbrød.

Jeg vil lige slutte af med et par stemningsbilleder (af krydret og af sødt) fra Spice Bazaar i Istanbul:

 

Jeg var meget fascineret af Spice Bazaar’en, det hele så vildt indbydende ud!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

