Ugens bogstav: O

I søndags havde jeg en lille snak med et af Mr. Max’s nære familiemedlemmer omkring brugen af originale og traditionelle råvarer… Han savner oksehalerne, grisetrynerne og -tæerne som han fik serveret ved sin farmor og farfar, da han var dreng. Spørgsmålet og diskussionen gik selvfølgelig på: Hvor bliver disse råvarer brugt i dag? Kan de stadig købes herhjemme? Eksporteres de bare ud af landet? Eller finhakkes de til brug i pølser eller sammensat kød ved hjælp af kødklister? Og sandheden er, at jeg faktisk ikke ved det. Jeg har aldrig tænkt over om slagteren mon stadig ligger inde med disse produkter. Jeg er simpelthen nødt til at forhøre mig hos nogle af mine kloge kød-kollegaer.

Den lille snak fik mig til at beslutte, at ugens bogstav O skulle være O for oksehalesuppe og O for onkel (…og så har jeg jo faktisk  stadig ikke nævnt hvilket familiemedlem, der er tale om)!

Jeg har fundet en opskrift på oksehalesuppe i kogebogen ‘Det Danske Landkøkken’. Jeg har tidligere nævnt denne kogebog (i forbindelse med sirupslagkagen), der er et skønt supplement til min elskede ’Frøken Jensens Kogebog’, fordi der er tale om opskrifter, der er virkelig traditionelle og fordi der er tale om en kogebog, der vil få min farmor til at ryste på hovedet, da den indeholder opskrifter som jeg er sikker på hun har siddende fast på rygraden. Den er for nylig blevet genudgivet af Dansk Landbrugs Medier (Landbrug & Fødevarer) og mottoet med bogen er: ’Vi skal lære af vor fortid for at få kvalitet i vor nutid’… Jeg vil nu lære af fortiden og forhåbentlig kunne leve den gode kvalitet ud i nutiden, hvis jeg vel at mærke kan få fat i oksehaler!

  • Ingredienser til oksehalesuppe:
  • 2 oksehaler
  • 50 gram smør/margarine
  • 2 gulerødder
  • ½ selleri
  • 1-2 porrer
  • 1 persillerod
  • 2 teskefuld salt per liter vand
  • Et par timiankviste
  • 5-6 peberkorn
  • 2 laurbærblade
  • 1 deciliter tomatpuré
  • Eventuelt 3 spiseskefulde madeira/tør sherry
  • Eventuelt kulør
  • Fine ærter
  • Gulerødder
  • Kuvertbrød

Oksehalerne skæres over i leddene, skylles og tørres. De brunes i en gryde i fedtstoffet og tages op. Grønsagerne renses, findeles og svitses gyldne i stegefedtet. Halestykkerne kommes tilbage i gryden sammen med krydderierne. En afmålt mængde vand hældes ved, så halerne er dækket og salt tilsættes. Suppen småkoges under låg til halerne er møre, cirka 2½ time. Halerne tages op, suppen sies og smages til med tomatpuré og eventuelt madeira/tør sherry. Suppen kan eventuelt farves med lidt kulør. Serveres med halestykkerne eller med afpillet halekød, fine ærter og gulerødder i tern samt kuvertbrød.

Velbekomme!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Ugens bogstav: O

  1. Far siger:

    Hej Karina

    Lyder godt. Oksehalerne tror jeg ikke er noget problem i Supermarkeder, men ellers har vi en Gårdbutik i nærheden hvor de har dem – Gløvermosegård. Glæder os til suppen.

    Grisetryner ved jeg ikke noget om – sylte måske.
    Grisetæer er en delikatesse i Spanien – der kan de købes på dåse. Måske danske.
    Men på en Gårdbutiks slagter må det være muligt at få fat i i forbindelse med de slagter.

    Hilsen

    Far.

Skriv et kommentar

