Hmm, hvad mon Belgiske cafékager er for nogle

Fra Øko-bloggen: http://www.urtekram.dk/no_cache/blogdetaljer/article/535/368/

Belgiske cafékager… Uhm, det lyder uimodståeligt lækkert… Dem må jeg prøve, men hvad mon det egentlig er for nogle…!?

Straks jeg åbnede pakken, mødte der mig en yderst velkendt og savnet duft – da jeg et øjeblik efter satte tænderne i en af kagerne, var jeg med det samme klar over, hvilket produkt, der var tale om! Urtekrams Belgiske cafékager minder utroligt meget om Café au LUs Bastogne kiks. Bastogne kiksene, der kun når cafékagerne til sokkeholderne, indtog jeg ufatteligt store mængder af, dengang jeg var teenager – jeg havde egentlig fuldstændig glemt eksistensen af denne kage, nok mest fordi jeg i en periode har forsøgt at leve mere sundt og mere simpelt end jeg gjorde engang.

Urtekrams Belgiske cafékager har dog en renere, finere og mere raffineret smag samt en dejlig naturlig og knap så syntetisk duft – sammenlignet med Bastogne kiksene. Cafékagerne er fremstillet af økologiske og FairTrade mærkede råvarer – blandt andet 21 % økologisk fuldkornsspeltmel, så lidt sunde er de også… eller…

De Belgiske cafékager hedder egentlig Speculoos og de er en slags belgiske nationalsmåkager (udbredt i Nordfrankrig, Holland og Belgien), der er med til at gøre en kop kaffe til noget helt helt særligt. De gemmer på krydret og varm smag af kanel, blandet med honning og den karamelagtige sødme fra rørsukkeret – uhm, de er så lækre!

Kagerne blev traditionelt bagt i forbindelse med Sankt Nicholas’s aften (fejres den 5. og 6. december i henholdsvis Holland og Belgien), men på grund af stor popularitet, blev de efterhånden tilgængelige hele året rundt og ydermere indbegrebet af Belgiske cafékager. Kagerne er lysebrune, tynde, sprøde og så er de oftest formet i forskellige figurer foran og flade bagved. Figurerne er oftest fra traditionelle historier om Sankt Nicholas.  

I reklamerne for Bastogne kiksene siger de: “Ingen kaffe uden LU” – jeg vil nu hellere sige: “Ingen kaffe uden økologiske Fairtrade cafékager fra Urtekram og Belgien!”. Skål i kaffe for endnu et formidabelt produkt fra Urtekram.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

