Vi er børn af sol og sommer, men i slægt med blæst og regn

Fra Øko-bloggen: http://www.urtekram.dk/blogdetaljer/article/581/96/

I disse dage glemmer vi glædeligt vores slægt, mens vi glad og fro glæder os over og fejrer solen og sommeren (vores forældre ifølge ovennævnte danske sang). I den dejlige sommertid er der behov for yderst kølende og læskende drikke og dette emne har der været skrevet lystigt om i løbet af de seneste par uger… Jeg vil nu træde med på moden og skrive et indlæg omkring min yndling sommerdrik.

Når det er varmt og jeg har behov for en kølende drik, laver jeg iskaffe! Det er faktisk temmelig let at lave selv og så er det billigt – sammenlignet med caféernes og kaffebarernes ublu priser. Samtidig bestemmer du selv styrken, sødmen og fedtprocenten… Det er med andre ord en win-win situation at lave din iskaffe selv!

ISKAFFE

  • Her er, hvad du skal bruge for at lave iskaffe:
  • Espressokaffe
  • Sukker/rørsukker/honning/sirup, vælg lige, hvad du har lyst til 
  • Isterninger
  • Mælk

Og sådan laver jeg den:

Da jeg endnu ikke er den lykkelige ejer af nogen form for espressobrygger (note til mig selv: husk det til min fødselsdag i august!), bruger jeg den økologiske FairTrade-mærkede instant espresso fra Peter Larsen Kaffe til at lave mig en kop espresso, der straks efter omrøring tilsættes den ønskede mængde og type sødme. Jeg bruger helst den økologiske Lene Hansson agavesirup fra Urtekram – et ganske lille sprøjt fra flasken er nok, da agavesirup søder meget mere end almindelig sukker. Kaffen køles nu helt ned med isterninger. Herefter skummes en passende mængde mælk med en mælkeskummer og mælken hældes over kaffen. Resultatet ses på billedet og iskaffen nydes med det samme i solen på altanen eller terrassen, måske i selskab med en god bog eller lidt sødt!

Den økologiske Lene Hansson agavesirup fra Urtekram er en delikat sirup, lavet af inddampet juice fra agaveplanten. Den er et lækkert alternativ til andet sukker, opløses let, krystalliserer ikke og har en dejlig ravgylden farve. Som jeg skrev før, søder agavesiruppen mere end almindelig sukker, så vær forsigtig med mængden. Agavesiruppen kan bruges, når der laves kager, brød, smoothies og dressinger; på morgenmaden og brødet; samt i varme drikke.

Den mælkeskummer jeg bruger, når jeg skummer mælk til mine kolde og varme kaffedrikke er af den type, hvor selve kanden kan gå i enten mikroovnen eller på komfuret for opvarmningen af mælken. Og hvor mælken efterfølgende skummes ved, at et stempel med filter føres op og ned med håndkraft. Jeg har ladet mig fortælle, at den slags mælkeskummere er langt bedre end dem, hvor det er elektricitet, der pisker mælken. Fælles for alle mælkeskummere til privatbrug gælder det, at det er vigtigt, at mælken ikke opvarmes for hårdt og for varmt, da den så vil få den sødlige brændte smag.

Når jeg laver varme kaffedrikke med mælkeskum bruger jeg som regel Biodynamisk CafeMælk fra Naturmælk. CafeMælken er produceret, så det altid er nemt at lave en holdbar blød og cremet mælkeskum. Dette er gjort ved, at mælkens naturlige proteinindhold er justeret til et fast niveau, så produktet altid er det samme at arbejde med – dette er specielt vigtigt for de professionelle baristaer, der sagtens kan mærke den variation, der normalt er i mælkens proteinindhold hen over året (som resultat af køernes varierende foder). Proteinindholdet justeres ved, at mælken drænes indtil det naturlige protein i mælken er opkoncentreret til det ønskede niveau – det bliver med andre ord ikke tilsat protein ud fra. Denne behandling kan i virkeligheden bare sammenlignes med reguleringen af fedtprocent i mælk, når mejerierne laver mini-, let- og sødmælk. CafeMælkens fedtindhold er 1,5 %, men den smager næsten som sødmælk og er derfor ideel til de mælkeskumsbaserede kaffedrikke. Da CafeMælken fra Naturmælk, efter min mening, ikke er god til at skumme uden forudgående opvarmning, bruger jeg almindelig økologisk skummet- eller minimælk til min iskaffe.

Lidt konkret inspiration i form af en opskrift på lækker iskaffe, blev nu koblet sammen med lidt nørderi omkring agavesirup, mælkeskummere og mælk – håber I kunne følge med!

Nyd sommeren og iskaffen.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Vi er børn af sol og sommer, men i slægt med blæst og regn

  1. […] 2. Espresso på den lette måde: Det er jo langt fra alle (inklusiv mig selv), som har en rigtig espressobrygger eller -maskine. For os stakler, findes der faktisk et udmærket produkt til at lave espresso og måske deraf en lækker Cafe Latte. Produktet jeg taler om, er den FairTrade-mærkede instant espresso fra Peter Larsen Kaffe (som brugt til iskaffe her). […]

Skriv et kommentar

