Fyldt med fuldkorn

Fra Øko-bloggen: http://www.urtekram.dk/no_cache/blogdetaljer/article/616/368/

I sidste uge berettede jeg om min deltagelse i Änglamark Aftenløb og om, at jeg fik mig en række Änglamark produkter i en goodiebag. Blandt produkterne var en pakke økologisk havregryn som Mr. Max af en eller anden grund har taget ret meget til sig. Jeg spurgte ham, hvorfor han pludselig havde sær forkærlighed for havregryn og svaret jeg fik, var simpelthen, at de var almindelige havregryn og ikke de der store jeg plejer at købe. Okay, note til mig selv: Husk, at bare fordi det næsten ikke kan blive groft nok til mig, kunne indkøb af finvalsede havregryn måske være med til at øge Mr. Max’s indtag af sund og nærende morgenmad samt fuldkorn og fibre generelt, hvilket jo længe har været min hemmelige mission.

Præcis morgenmad er, hvad dette indlæg skal handle om, for jeg må indrømme, at jeg næsten tabte kæben, da Mr. Max fredag aften spurgte om jeg ikke ville havregrød til ham lørdag morgen. Jo, der er da ikke det jeg hellere vil… Så jeg stod op lørdag og kogte havregrød til min bedre halvdel; og han indtog det med største velbehag – dog med sukker og rigeligt smør, men stadigvæk MEGET sundere end så meget andet. Succesen gentog sig søndag, hvor jeg endog tilbød at gå til bageren og hente brød til hyggelig søndag formiddag… Men nej, han ville faktisk hellere have havregrød, hvis jeg altså gad! Og det gad jeg selvfølgelig, for vi taler altså gigantiske fremskridt.

Med stolthed kan jeg nu afsløre, at vi faktisk også har spist havregrød både mandag og tirsdag morgen i denne uge… Og vi har tænkt os at fortsætte. Vigtigst af alt er det at bemærke, at vi nu spiser morgenmad sammen – der har vi faktisk aldrig gjort før. Mr. Max har altid skullet møde nærmest før jeg var levende og vi har dermed aldrig haft en morgenrytme sammen – det er der nu så småt blevet ændret på!

På de travle hverdage synes jeg, at det er super praktisk at lave havregrøden i mikroovnen og på den måde er det også muligt at tilføre grovvalsede havregryn og frugt til min portion, for det får jeg bestemt ikke Mr. Max med på – endnu. Og man må jo også huske, at det er de små, men sikre skridt, som tæller!

Det jeg i virkeligheden gerne vil fortælle med dette indlæg er, at jeg tror, at vi (der står for indkøbene i hjemmene) til tider nok kan være bedre til at fjerne øreklapperne i den fortravlede hverdag og lytte til det vores nærmeste ønsker. Det har i hvert fald i det her tilfælde resulteret i et større indtag af fuldkorn hos Mr. Max… Og hvem ved om jeg, næste gang jeg fået lyttet til de indirekte uudtalte behov og ønsker, kan få indført endnu en god sund fuldkornet vane.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

