Tættere på Naturen

Vores alles uundgåelige mælkepusher, Arla har de sidste par år forsøgt at ændre på deres image, så forbrugerne i større grad skal opfatte virksomheden som nærværende, naturlig og i et med naturen. Dette er sket via en storstilet brandingkampagne, der startede med lanceringen af et nyt logo, hvor det røde blev erstattet med et mere naturligt grønt logo kombineret med en gul blomst:

Nu har der så i cirka et halvt år kørt en række tv-reklamer fra Arla med budskabet: ”Kom Tættere på Naturen” og det for eksempel: ”med Arla Lærkevang – frisk dansk mælk fra køer på græs”. Efter min mening giver reklamerne ikke meget mening – der er for eksempel tale om scener, hvor der pludselig opstår en ko midt i en stue, hvorefter en lille dreng går gennem en storby og spiller fodbold sammen med koen, for til sidst sammen at gå ud i naturen via noget, der minder om en parkeringskælder:

Nu er det så kommet til mælkekartonerne, der netop har ændret udseende og blevet forsynet med en græsfrise nede i bunden:

Har brandingkampagnen hjulpet? Føler du dig ”Tættere på Naturen”? Og opfatter du Arla som nærværende, naturlig og i et med naturen?

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

2 svar til Tættere på Naturen

  1. bergholt2008 siger:

    Kære Miss Kjeldgaard!

    Ja — det er en sjov brandingkampagne. Idéen om at trademarke sentensen “Tættere på naturen” har fra begyndelsen slået mig som dybt ja, hvad skal man sige, unaturlig.

    Men Arlas stab af kommunikationsfolk og marketingfolk mener, at Arla er meget tæ på den værdi.

    Læs fx mere her:

    http://madbevaegelsen.dk/arla-taettere-pa-naturen-og-lettere-forsinkelse

    Alt godt,

    Kasper

  2. misskjeldgaard siger:

    Hej Kasper
    Tak for din kommentar på mit indlæg.
    Ja, der er mange dimensioner i denne diskussion og ja, jeg er helt enig – det er unaturligt, at Arla trademarker det naturlige…
    Fantastisk indlæg du linker til! Synes specielt der er en fin vinkel der, hvor der er indsat et billede af Arlas mejeri i Christiansfeld og det er nævt, at Arla går fra lokalproduktion til industrialiseret stordrift og masseproduktion – meget tæt på naturen… eller!?
    Venlig hilsen
    Karina

Skriv et kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s