Mens vi venter

Fra Øko-bloggen: http://www.urtekram.dk/no_cache/blogdetaljer/article/633/368/

Jeg vil lige skrive et lille indlæg om en dejlig sauce med et utal af anvendelsesmuligheder, mens vi venter på en pakke sendt oppefra – nej, ikke oppe fra himlen, men oppe fra Mariager, Urtekram. Det jeg vil skrive om er pesto… Uhm, jeg elsker pesto – jeg elsker røde, gule og grønne pestoer. Det er en genial opfindelse som jeg gladelig anvender i nærmest al min madlavning, ja al min madlavning; morgen, middag og aften – for eksempel ekstra smag til rørægget, spread på sandwichen og i pastaretten! Pestoens korte holdbarhed kræver, at man kreativt bruger glassets indhold ret hurtigt, så hvor Price-brødrene siger ’rigeligt smør’, siger jeg ’rigeligt pesto’!

Man kan bruge pesto i alle tænkelige situationer, hvor man har behov for dressing, marinade, olie, krydderi, krydderurter, dip, sauce, smørelse, sandwichspread – you name it, you use pesto for it.

Urtekram har to forskellige pestoer, en rød og en grøn.

Den røde pesto består af koldpresset solsikkeolie, mosede tomater (27 %), soltørrede tomater (21 %), cashewnødder, basilikum, kartoffelflager, hvidløg, pinjekerner, ekstra jomfruolivenolie og havsalt. Mens den grønne består af basilikum (55 %), koldpresset solsikkeolie, kartoffelflager, ekstra jomfru olivenolie, havsalt, pinjekerner og citronsaft. Alle ingredienserne i begge pestoer er økologiske – lige med undtagelse af havsaltet. Pestoernes høje indhold af hhv. tomat og basilikum vidner om, at det er produkter af høj kvalitet. Jeg har været stødt på billige grønne pestoer med et basilikumindhold på helt ned til 25 % – det er da tankevækkende!?

Når det så er sagt – altså, at Urtekrams pestoer er af høj kvalitet og lavet af lækre økologiske råvarer, vil jeg så også sige, at jeg helt personligt synes, at pestoerne fra Urtekram er lidt for salte i smagen. Normalt hylder jeg jo Urtekrams produkter og roser dem til skyerne, fordi det er enormt lækre produkter. Men man må jo være ærlig og her må jeg så sige, at mængden af salt i pestoerne er lidt for meget.

Oprindelig er pesto en italiensk sauce, fra regionen Ligurien i Norditalien, lavet af frisk basilikum, hvidløg, pinjekerner, olivenolie, hård ost og salt. I industrien erstattes pinjekerner ofte af cashew- eller valnødder, fordi de er billigere og har samme konsistens som pinjekernerne. Nogle pestoer hedder Pesto Genovese; Genovese henviser til havnebyen Genova i Ligurien, hvor den første originale opskrift på byens pesto blev skrevet ned i løbet af 1800-tallet. Pesto Genovese er en beskyttet oprindelsesbetegnelse, hvilket betyder, at kun produkter der følger den originale opskrift, må bruge den betegnelse.

Beskyttet oprindelsesbetegnelse (BOB) og Beskyttet geografisk betegnelse (BGB) er et EU system til at beskytte regionale landbrugsprodukters og levnedsmidlers fremstillingsmetoder mod kopieringer og efterligninger. Systemet har eksisteret siden 1992 og omfatter over 700 forskellige produkter blandt andet Feta og Champagne. Feta har haft BOB-mærket siden oktober 2007 og det betyder, at en ost i EU kun må kaldes fetaost, hvis den er fra Grækenland. BOB- og BGB-godkendte produkter kan bære hvert sit specielle blå og gule kvalitetsmærke.

Danmark har ingen fødevarer på listen over BOB-produkter, men derimod hele tre BGB-produkter og det er Danablu, ost fra Esrom og Lammefjordsgulerødder.

Det var lige lidt ’underholdning’ fra mig, her mens vi venter… Venter på en pakke som jeg lige har opdaget rent faktisk er blevet afsendt oppefra, men som fragtmanden forgæves har været her med og som nu så desværre befinder sig i det store uoverskuelige transportcenter ude i Høje-Taastrup – jeg håber jeg kan lokke Mr. Max til at køre derud og hente pakken for mig i morgen.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

