Fyldt med fuldkorn – version 2.0

Fra Øko-bloggen: http://www.urtekram.dk/no_cache/blogdetaljer/article/636/368/

Herhjemme har størstedelen af de hvide produkter efterhånden forladt køkkenet – nej, nok nærmere forladt matriklen i det hele taget. Vi er med andre ord gået helt væk fra hvid pasta; tyndt, fladt og luftfyldt brød; de usunde morgenmadsvarianter; og andre lignende produkter. Det skyldes simpelthen, at smagen, sundheden og mætheden ved indtagelse af fuldkornsprodukter er langt højere og bedre end ved indtagelse af de hvide produkter.

På et punkt har vi dog hidtil ikke kunnet finde et fuldkornsprodukt, der levede fuldt op til vores forventninger og krav – på det punkt har vi desværre indtil nu holdt os til de hvide produkter. Det drejer sig om ris… Fuldkornsversioner har simpelthen i vores øjne været alt for uensartede og dermed resulteret i utilfredsstillende portioner af ris, hvor den ene halvdel består af udkogte kedelige ris og den anden halvdel af hårde ukogte ris, der sætter sig i tænderne på den irriterende måde. Og det kan man da bare ikke leve med.

Det er bestemt ikke fordi, at vi ikke har prøvet – i lange tider er der blevet kogt dobbelte portioner, fordi jeg endnu engang havde fundet endnu et produkt vi lige skulle prøve, men fordi vi også var nødt til at have en backup i baghånden… Og hver gang den samme øv-oplevelse. Jeg har været tæt på helt at opgive håbet, men forleden var turen så kommet til afprøvningen af Urtekrams Fuldkornsbasmatiris dyrket ved foden af Himalaya-bjergene og certificeret både økologisk og FairTrade. Mr. Max’s første indskydelse var, at han bestemt ikke troede på disse ris heller, ”men okay, vi kan da godt prøve, hvis du synes”… Med den bemærkning i bagtankerne, gik jeg således i gang med at koge ris – og jeg ønskede dybt og inderligt, mere end alle andre gange, at denne gang skulle det lykkes. I farten i forbindelse med alt den anden madlavning, glemte jeg fuldstændig at lave en backup-portion i form af en variant af de hvide produkter, så nu måtte det briste eller bære.

Og det blev en succes, en stor succes: risene var perfekt kogte, da alt vandet var forsvundet og den anviste kogetid passede nogenlunde. Sådan, ”Saved by Urtekram”, er det altså nu lykkedes os at finde et fuldkornsalternativ til de højtpolerede ris. Jeg ved, at Fuldkornsbasmatiris fra Urtekram for fremtiden vil have en fast plads i køkkenet herhjemme og jeg er lykkelig for, at jeg nu er kommet et skridt tættere på total elimination af de hvide produkter fra mit køkken.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

3 svar til Fyldt med fuldkorn – version 2.0

  1. Klidmoster siger:

    Tak for tippet🙂 Jeg gør også det bedste for at smide 'de hvide' ud af mit køkken. Vi plejer at joke med hvornår de kloge mon udvikler en fuldkornskartoffel. Det er netop ris der er sværest at undvære. Jeg syntes tit at brune ris er for trælse at tygge, så det har været parboild spelt, brov bulgur og quinoa jeg har erstattet med. Men nu vil jeg da få fat i en pose af de der!

  2. Hej Karina,

    Jeg så i et TV program, at amerikanerne faktisk får en del fuldkorn… det uhyggelige er blot, at de får det fra popcorn! Majspopcorn er overraskende nok 100 % fuldkorn, men mon ikke det er langt bedre, at få sine fuldkorn fra flere forskellige kilder som f.eks. ris, mel, brød eller havregryn når det kommer til stykket!

    Mange gode hilsner,
    Marian

  3. misskjeldgaard siger:

    Hej Marian
    Ja, jeg så det også godt! Det er lidt uhyggeligt ikke – specielt når man ved, at de spiser popcornene med rigeligt smør…
    Fuldkorn fra andre kilder er efter min overbevisning helt klart sundere, men det kan jo hurtigt forvirre billedet unødigt, hvis popcorn pludselig kan markedsføres med fuldkornsmærket.
    God weekend!
    Mange hilsner
    Karina

Skriv et kommentar

