Kunstdåser

Jeg er den lykkelige ejer af disse tre nye kunstdåser fra Irma:

 

Irmas kunstdåser var et fænomen og samleobjekt, der startede i 1970, hvor per Arnoldi dekorerede den første af slagsen. Siden fulgte en lang række af smukke kunstdåser, dekoreret af et væld af forskellige danske kunstnere. Fænomenet begyndte egentlig ved et tilfælde, da Irma i 1970 fik Per Arnoldi til at dekorere en tedåse. Den passede imidlertid ikke i pakkeanlægget og blev derfor sat tom på hylden. Der stod den ikke længe, før de første dåser blev revet væk af kunderne. En succes var født og i alt 27 kunstdåser blev produceret frem til 1991. Den første kunstdåse så således ud:

Nu, 40 år efter den første blev lanceret, er der så udgivet fem nye dåser. Dåserne er dekoreret af fem af samtidskunstens spydspidser: Elmgreen & Dragset, Kirstine Roepstorff, Julie Nord og Tal R. Resultatet er fire vidt forskellige stykker samtidskunst (hvoraf jeg har valgt at købe de tre af dem), der hver især illustrerer en masse tanker, referencer og erindringer forbundet med dåserne.

Her følger lidt om de tre jeg har valgt at købe:

kunstdase 28

Denne dåse (udkom den 20. september) er dekoreret af Kirstine Roepstorff (født 1972). For hende er det Irma-pigen, der har været i fokus i dekorationen. Men der er tale om en noget anden udgave end den kendte og elskede lille pige med de gyldne krøller. Her er tale om sand kvindepower, når 1920ernes “Lady Wrapped Sensibly against Cold” smyger sig om dåsens runde former, imens der skydes til måls med bue og pil.

kunstdase 29

Julie Nord (født 1970) har lavet denne kunstdåse (udkom den 18. oktober), der præsenterer et overflødighedshorn holdt i blåt – kun med en rødkælk til at bryde det blå univers. Den blå farve i mønsteret er inspireret af Irmas blå, af musselmalet porcelæn og hollandske kakler. Set på afstand ligner det en sød gammel kaffedåse, men på tættere hold bliver det velkendte og nostalgiske dog forvrænget og detaljerne forvandler sig til absurde motiver. Rødkælken sidder på hovedet oven over landskabet, hvor bindingsværksidyllen er udskiftet med danske parcelhuse med associationer til småborgerlighed og skeletter i skabet.

kunstdase 31

Tal R (føde 1967 i Isreal, opvokset i København) har begravet sig i barndommens yndlingsleg og beskrevet et dramatisk sceneri på sin dåse (udkom den 31. oktober), hvor indianerne er under angreb fra soldaternes kanoner. Vi befinder os en sen eftermiddag i et glemt regiment, hvor soldaterne blunder mellem krudt og kanoner. En pause, som kan bruges til dagdrømmeri om sejr og ære og en pause, hvor små børnefingre kan søge efter kager.

Jeg er selv vokset op med disse tre eksemplarer af kunstdåserne i køkkenskabene. De er hhv. af Mogens Andersen og fra april 1980, af Hans Bendix og fra november 1980 samt af Izika Gaon og fra marts 1981.

Note til mig selv til fremtidig brug (forhåbentlig først om meget meget lang tid):
Disse tre dåser skal tilfalde mig, når min bror og jeg engang skal dele det hele.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

5 svar til Kunstdåser

  1. madskriverier siger:

    Det må du aftale med din lille bror !!

  2. madskriverier siger:

    Det behøves du ikke din far vil gerne af med dem – jo før jo bedre !!! MEN nu er det jo mine så det får han ikke lov at bestemme !!

  3. madskriverier siger:

    Det ser ud som om jeg selv har skrevet de to foregående kommentarer – det har jeg altså ikke, gætter på, at det er mine forældre… Men hvordan har de mon hacket sig ind!?

    Lidt supplerende til indlægget:
    Man skulle være hurtigt ude for at få et eksemplar – dåserne blev nemlig kun produceret i et begrænset oplag. Jeg fik ovenikøbet leveret mine dåser som special delivery – de har ikke stået i en butik og er ikke blevet kastet med af ubetænksomme kunder eller unge servicemedarbejdere… Det er skam godt at kende en, der arbejder i Irma!

    Og forresten går/gik overskuddet fra salget til Danmarks Indsamlingen i januar 2011.

    Jeg skal faktisk have fundet ud af, hvad jeg skal fylde i dåserne, nu jeg endelig har fået mine egne… De er ikke lufttætte, så det må ikke være noget, der skal stå i helt lufttætte beholdere, såsom kaffe og lignende. Overvejer at bruge dem til gryn, mysli, mel eller kornblandinger!

    Hjemme har de, forsynet med en plastikpose i låget for tætslutning, altid været brugt til småkager, kiks og lignende til den søde tand – man vidste altid, hvor man kunne få stillet trangen til sødt hjemme i mors køkken… Og her skriver jeg mors køkken, for af ovenstående kommentarer, er det tydeligt, at det er mors kunstdåser!

  4. madskriverier siger:

    Dejligt, så blev i logget ud!

Skriv et kommentar

