Hvad man ikke ved



Fra Øko-bloggen!

… har man som bekendt ikke ondt af!

Hmm, nej det kan jo godt være. Men så må man sige, at det er rigtig godt, at der findes organisationer som FairTrade, der er med til at sikre, at vi bliver oplyste – altså, at vi ved og dermed har ondt af og så ikke længere bare lukker øjnene for underbetaling, børnearbejde, usikre arbejdsforhold, udnyttelse, fattigdom, manglende skolegang og så videre.

FairTrade gør det muligt for mig som almindelige forbruger at tage stilling og tage mig en smule af det – altså med de få og begrænsede midler og metoder jeg som enkelt person besidder.

Sidste år i forbindelse med Urtekrams virtuelle FairTrade-kaffepause, var jeg så heldig at vinde kogebogen FairFood, der bringer læseren gennem fortællinger omkring og opskrifter med forskellige FairTrade-varer for eksempel kaffe, rørsukker, vanilje, honning, bananer og chokolade.

I bogen er der en lækker og lidt speciel opskrift på klassiske honningkager med mandler som jeg godt kunne tænke mig at bringe her. FairTrade-råvaren er selvfølgelig honning og grunden til, at jeg gerne vil bringe opskriften er, at jeg synes kagerne er en smule julet; stemningen er godt vækket hos mig efterhånden – effektivt hjulpet på vej af disse dages snevejr).

  • FORDEJ:
  • 500 gram honning
  • 500 gram hvedemel
  • DEJ:
  • 1 portion fordej
  • 2 styks æggeblommer
  • 5 gram potaske
  • 5 gram hjortetaksalt
  • 1 spiseskefuld stødt kanel
  • 1 teskefuld stødt allehånde
  • ½ teskefuld stødt anis
  • 1 knivspids stødt nelliker
  • 1 teskefuld ingefær
  • Cirka 100 gram hele smuttede mandler

Ælt honning og mel godt sammen, læg fordejen i en tæt beholder eller i en plastikpose og sæt den køligt i 2-3 måneder (ja, det står der faktisk, men fordejen kan godt lagre i kortere tid – smagen bliver bare en anden…). Inden fordejen bruges i næste step, tempereres den til stuetemperatur, så den ikke er så fast.

Rør æggeblommerne sammen med resten af ingredienserne. Ælt det hele sammen med forejen – brug gerne en røremaskine, dejen er meget sej. Form dejen til kugler på størrelse med valnødder og læg dem på bagepapir på en bageplade. Kagerne trykkes lidt flade og der sættes en smuttet mandel i hver. Kagerne bages i cirka 8 minutter ved 200’C.

Mandlerne kan sagtens og med fordel undlades, hvis man af den ene eller den anden grund gerne vil undgå disse. 

Mums og glædelig jul!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

