Spottet i det svenske

Dele af indkøbene til weekendens lækre SpejderGourmet blev foretaget i Sverige og på turen gennem en svensk COOP-butik, stødte jeg selvfølgelig på nogle interessante produkter.

Creme fraiche med smag:

De tre fra Arla er med henholdsvis tomat og basilikum; franske urter; samt safran og tomat, mens den fra Skånemejerier er med kantareller og cognac! Med disse produkter er der efter min mening tale om en ny form for dressing, dip eller ingrediens til gryderetter, som passer ind i convenience-tankegangen og hos den fortravlede forbruger. Specielt synes jeg, at den fra Skånemejerier er super interessant, fordi de har arbejdet med nogle smage som vi i Danmark i hvert fald ikke forbinder med den slags produkter.

Bryllupsmost:

Den 19. juni 2010 blev den svenske kronprinsesse Victoria gift med sin Daniel Westling. I den forbindelse kunne forskellige producenter indgå i “Den Officiella Bröllopsserien” bestående af forskellige produkter som for eksempel chokoladeæsker og souvenirs. Heriblandt også denne æblemost fra det svenske firma, Kiviks musteri. Kiviks musteri leverede i alt otte produkter til “Den Officiella Bröllopscerien” – blandede moster (som denne), sortsmoster og cider. Kan det blive mere royalt?

Jeg havde problemer med kameraet på mobilen, derfor er disse billeder desværre ikke af en særlig god kvalitet!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

5 svar til Spottet i det svenske

  1. Hej Karina
    Spændende at se at du falder over disse cremefraiche produkter i sverige. Jeg arbejder til dagligt med produktudviklingen af mange af disse smage og kan da lige tilføje lidt info.
    I forbindelse med kåringen af årets kok i sverige får vinderen til opgave af Arla at udvikle næste års smag til cremefraiche. I år har de i den forbindelse lanceret Dild, eddike og knust sort peber.
    Her er et link hvor man kan se hele Arla's udvalg: http://arlakoketcremefraiche.se/
    Det kunne desuden være interessant for mig, at høre dig og andre bloggere om potentialet i DK for denne type produkt??
    Så vidt jeg er orienteret “har vi prøvet det”, men det er ikke noget jeg kan huske….
    Er Danmark klar til cremefraiche med spændende smage?

  2. Hej Karina
    Spændende at du er faldet over disse cremfraiche produkter med smag.
    Jeg synes lige at jeg ville tilføje lidt info. Hvert år i Sverige får årets kok til opgave at give nogle bud på nye smagsvarianter til Arla’s cremefraiche. I år blev det Dild, Eddike og knust sort peber. Man kan se endnu flere varianter her: http://arlakoketcremefraiche.se/
    Jeg arbejder til dagligt med at udvikle disse smage til det svenske marked. Jeg synes det kunne være interessant at høre dig og andre læsere/bloggere om hvilket potentiale I mener et sådant produkt kunne have i Danmark. Så vidt jeg er orienteret har det været prøvet en gang uden held, men det er ikke noget jeg kan huske🙂

  3. madskriverier siger:

    Hej Alex

    Tak for din kommentar til mit indlæg. Spændende, at du/I læser med også!

    Personligt synes jeg, at ideen er sjov og den muliggør, at forbrugerne kan stifte bekendtskab med alternative spændende dressinger sammenlignet med dem de selv har fantasi til at kreere i køkkenet. Samtidig har man så også som producent (Arla) mulighed for at gøre brug af råvarer som ikke altid er lige tilgængelige for de private forbrugere.
    Altså – alt i alt, upside ved at lære forbrugerne nye smagsvarianter og ved at inddrage forbrugerne i den eksklusive gastronomiske verden ved at benytte råvarer, der ikke er tilgængelige for dem, men som omtales og diskuteres i forbindelse med ”gourmetbølgen” i Danmark.

    Når det så er sagt, så tror jeg, at hvis det skal have succes hos Hr. og Fru Danmark (der sagtens selv kan røre en hurtig lækker smag sammen), så skal det hypes på en eller anden måde, så forbrugerne kan relatere sig til det… Jeg tænker noget i retning af “Nomas creme fraiche med ramsløg”, “Creme fraiche med trøffel efter Rasmus Kofoeds opskrift” eller “Mette Hvarre Gassners creme fraiche med nordiske urter”.
    Man kunne jo blive i den svenske ide og bede Årets Kok (2011: Mette Hvarre Gassner) om at udvikle produktet og så have det på markedet i et år, indtil næste kåring, hvoraf der kommer et nyt produkt til markedet.

    Det vil samlet set kunne binde de private forbrugere sammen med gastronomien og kunne skabe ekstra opmærksomhed omkring kåringen af årets kok (mere opmærksomhed end der allerede blev i år, hvor det blev vist i TV).

    Det blev en lang snak – du fik trykket på en knap, der interesserer med særligt meget!
    Kan det bruges? Vil du have uddybninger?

    Venlig hilsen
    Karina

  4. Hej Karina

    Tusind tak for dit svar.
    Det er nogle gode betragtninger. Jeg tror også som dig at der skal gøres noget ekstra for at formidle konceptet til forbrugeren.
    Forbrugeren der i dag selv sammensætter sin dressing ved hjælp af natural creme fraiche, krydderurter og andre smagstilsætninger, vil nok i et vist omfang stadigt gøre det, men hvis de smager produkterne og får formidlet at de kun indeholder helt naturlige ingredienser, tror jeg at de vil se pointen.
    Smagsmæssigt rummer produkterne nogle kvaliteter og en kompleksitet som man skal være en ret ferm kok for at genskabe.
    Til de forbrugere der i dag køber dressinger på flaske vil der også være en udfordring. De er vant til at produkterne kan holde sig i lang tid og de har en ret smal opfattelse af hvordan en dressing skal smage.
    I forhold til at bruge kendte kokke til at lægge navn til serien har jeg det lidt ambivalent. På den ene side giver det produkterne en kendt profil som kunderne kan relatere til, men på den anden side er der måske også en lidt kedelig tendens til promovere alverdens ting med en kendt kok på etiketten. Er det bare mig eller…?
    Årets kok er jo lidt i samme boldgade, men den er lidt mere dynamisk, da profilen skifter fra år til år.

    Med venlig hilsen
    Alex

  5. madskriverier siger:

    Hej Alex
    Du har nok ret – det er nok ikke helt så smart at promovere det sammen med stjernekokkene alligevel. Der er også grænser for, hvad de overhovedet selv vil være med til og det vil med stor sandsynlighed være på deres præmisser. Til gengæld synes jeg ideen om at få Årets Kok til at bidrage med opskrifter, er en god ide.
    Så er der bare tilbage at lære danskerne at bruge produktet. Det kunne godt blive den største udfordring…🙂
    Venlig hilsen
    Karina

Skriv et kommentar

