Trends i forbrugeradfærden

For nylig lavede American Express en undersøgelse af trends i forbrugernes måde at bruge penge på. Undersøgelsen mundede ud i fem overordnede trends, der blandt andet peger på internettets og mobilteknologiens store og stadigt stigende betydning for detailhandel, da forbrugerne efterhånden betjener sig af disse to ting ofte, når de skal afgøre, hvor der skal handles og hvad der skal købes.

Forbrugerne fokuserer fortsat på value for money – at få værdi for pengene, når de køber noget. Tilbudsjægere bruger digitale redskaber som amerikanske Groupon (der findes ligeledes en danske applikation til iPhone med samling af tilbudsaviser) og det stedbaserede sociale netværk Foursquare til at opnå rabat på produkter, de ellers ville have betalt fuld pris for. Forbrugerne er også i stigende grad optaget af etikken og dagsordenen hos de virksomheder, de køber noget fra. Alt i alt ses meget bevidste forbrugere – man stopper op, inden man foretager sine køb og fokuserer ikke bare på kvalitet, men også på virkningen af den pågældende købsbeslutning.

De fem trends:

  1. Øget involvering i fællesskaber og gruppeindkøb
    I takt med, at dele af detailhandel skifter over til onlinemarkedet, læner forbrugerne sig mere og mere op ad grupper af medforbrugere, når de skal købe noget. Kuphjemmesiden Groupon, som formidler rabatter og tilbud, der er afhængige af mængdeindkøb fra grupper, tilfører et socialt aspekt til det at købe online. Groupon er med andre ord et sted, der formidler mængderabatter til folk lokalt – og det er en kæmpe succes.
    American Express forudsiger ud fra undersøgelsen, at onlinekuponkulturen vil flytte sig fra computer til mobiltelefon og det integrerer rabatjagten med rabatter, der tilbydes live, mens man følger med på mobilen og som så afhænger af, at man befinder sig på det rigtige sted.
  2. Stedbaseret shopping
    Facebook Places, Google Latitude og Foursquare er eksempler på stedbaserede mobilapplikationer/sociale medier. De stedbaserede sociale medier bruger gps-teknologi til at registrere, hvor brugeren befinder sig og brugeren checker så ind og ud af steder via mobilen. På den måde forbindes brugerens færden til venner, butikker og rabatter tæt på. Mange butikker giver tilbagevendende loyale kunder belønninger, mens andre belønner alene det, at kunden kommer ind i butikken og checker ind på mobiltelefonen.
    Ud fra undersøgelsen forudsiges, at det mobile internet bliver nøglen til shopping og det kommer til at fungere som en personlig digital hjælper – det vil revolutionere vores måde at shoppe.
  3. At købe lokalt
    Trenden med at købe lokalt er ikke ny, men alligevel ser den ud til at have fået et nyt pust, særligt inden for onlinehandel. I tråd med, at den stedbaserede shopping boomer, er kunderne også blevet mere bevidste om steder og beliggenheder. Sammenhængen mellem onlinehandel og lokal shopping bliver stærkere og stærkere i takt med, at store nationale aktører skræddersyer deres udbud, så det også inkluderer lokale detaillister og lokalt sourcede produkter.
    Det forudsiges, at i de kommende år vil forbrugerne opprioritere mindre lokale butikker, lokale handlende og de lokale brands.
  4. Co-creation
    Forbrugerne vænner sig til en mere og mere individuelt skræddersyet shoppingoplevelse online og de vil gerne have muligheden for at blive en del af designprocessen. Ideen om co-creation har betydet en stor forskel for virksomheder som T-shirtproducenten Threadless og Nike – disse virksomheder giver forbrugerne mulighed for at spille en rolle i produktionen af den vare, de står og skal købe.
    American Express forudsiger, at forbrugerne i fremtiden forventer at spille en større rolle i produkternes tilblivelse og det vil ændre radikalt på den traditionelle detailhandelsmodel.
  5. Etiske virksomheder
    Denne sidste forbrugertrend har stædigt bidt sig fast hos forbrugerne og den har nu vundet fornyet popularitet. Forbrugerne er i stigende grad på udkig efter ansvarlige detailvirksomheder og de forventer etiske og bæredygtige processer fra de detailvirksomheder, de køber ind hos. Mange er villige til at betale mere for at støtte virksomheder, der til gengæld bakker op om velgørenhed og miljømæssige sager.
    Ud fra undersøgelsen forudsiger American Express, at i takt med, at forbrugere bliver mere og mere optagede af at gøre noget godt gennem forbrug, vil de også forvente, at brands engagerer sig med humanitære sager. Forbrugerne vil altså udse sig virksomheder, hvis handlinger matcher deres personlige overbevisninger.

Efter min mening, yderst interessant!

Dette blogindlæg er skrevet ud fra et indlæg på Retail Institute Scandinavia’s Retail Blog, som kan fanges her.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Trends i forbrugeradfærden

  1. madskriverier siger:

    Jeg er stødt på et indlæg mere omkring forbrugere – dette er under titlen “Fremtidens forbrugere værdsætter kvalitet, autenticitet og image”. Det er spændende læsning med en analyse og fortolkning af Generation Y, som er dem, der er født fra 1977-1994. Indlægget kan fanges her: http://retailblog.dk/2010/12/21/fremtidens-forbrugere-v%c3%a6rds%c3%a6tter-kvalitet-autenticitet-og-image/

Skriv et kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s