Rabatkuponer – Hot eller Not?

Der eksisterer efterhånden mange rabatkupon- og rabatordninger i Danmark – jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg synes… Hvorfor skal det være nødvendigt at melde sig ind i et eller andet, eller alternativt købe en specielt bog for at opnå en rabat? Hvis alle potentielt kan få rabatten, hvorfor så ikke bare give den til alle?

Nå, men lige lidt baggrund:

Udgave nummer to af rabatbogen ”Twoforone” udkom i slutningen af sidste år og siden første udgave blev lanceret for knap et år siden, er mange andre koncepter for rabatter blevet til virkelighed. Dette sker dels fordi paragraffen i den danske markedsføringslov, der tidligere forbød brugen af rabatkuponer, er blevet mere eller mindre afskaffet efter EU-domme på området; og dels fordi forbrugernes spareiver er en god forretning for de firmaer, der formår at gøre det godt.

Amerikanske Groupon, som var først med konceptet i USA, har givet baghjul til giganter som Amazon, eBay og Google ved at være det hurtigst voksende selskab nogensinde. Der er derfor ikke noget at sige til, at mange prøver at kopiere forretningsmodellen, hvor der hver dag udbydes et tilbud via et nyhedsbrev og i løbet af 24 timer skal tilstrækkeligt mange købe en rabatkupon for at aktivere tilbuddet, som typisk har en tidsbegrænsning på et par måneder.

I Danmark ses det for eksempel som Downtown.dk, hvor man ud fra oplysning om hjemby, modtager specifikke geografiske rabattilbud. Den danske version af Groupon har også meldt sig på banen. Fælles for mange af ordningerne er, at de har de store mediehuse i ryggen. Og så er forretningsmodellerne fuldstændig ens og med det amerikanske forbillede.

Men…

Hvad er din mening? Hot eller Not?

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Rabatkuponer – Hot eller Not?

  1. Rabatkuponer er til gavn for både forbrugere og virksomheder. Forbrugerne får endnu en valg mulighed for at opnå rabatter, og virksomhederne kan supplere deres annoncer og reklamer med rabatkuponer for dermed at gøre yderligere opmærksom på deres produkter, med mulighed for mersalg.

Skriv et kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s