Arla Latte Art

image

Jeg er mildest talt ikke begejstret for baristamælken Arla Latte Art… Den 0,9 % fede mælk med opkoncentreret proteinindhold er højpasteuriseret og det resulterer i en mælk, som er unaturligt sød, næsten som UHT-behandlet tysk mælk. Som en af dem, der absolut ikke ønsker sukker i kaffen, ødelægger denne baristamælk min kaffeoplevelse fuldstændig.

Efter faglig kollegial snak, kan jeg så fortælle, at grunden til, at mælken bliver sød, formegentlig er, at opvarmningen (højpasteuriseringen) får laktosen (mælkesukker) til at spalte i de to enheder den består af: glukose og galaktose, som er sødere end laktosen selv.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

7 svar til Arla Latte Art

  1. Cafezinho siger:

    Hej,
    Hmmm… Lyder spændende (på den negative måde) at denne latté art mælk, øddelægger oplevelsen af den gode kop kaffe.
    Hvor kan man købe denne mælk henne, fordi jeg vil gerne selv prøve denne latté mælk, fordi tanken bagved latté mælken er vel, at det er nemmere at lave latté art med den, er det nemmere?

  2. Det er da ærgerligt at høre, at du ikke er begejstret for Latte Art® mælken. Personligt er jeg meget begejstret, da jeg synes, den giver en fantastisk smag og cremet fylde til min café latte. Og så er den nem at bruge – også i “hjemmemaskiner”.

    Faktisk deles min begejstring også af førende baristaer og latte art kunstnere, som Søren Stiller Markussen, der bl.a. lige er blevet nr. 1 til Dm i kategorien Latte Art. http://www.danskkaffeshow.dk/dm-i-latteart/

    http://arlafoodservice.dk/Nyheder/danmarks-bedste-barista-er-begejstret-for-latte-art/

    Gælder din opfattelse også for Latte Art® 2,6% fedt eller er det kun den fedtfattige variant?

  3. madskriverier siger:

    Hej Tanja

    Tak for din (Arlas?) kommentar til mit indlæg.

    Jeg enig i, at latte-mælken giver en cremet og meget holdbar skum til cafe latten, også for amatører på hjemmemaskiner – og selvfølgelig til gavn for de professionelle baristaer, der laver latte art og har behov for en holdbar skum…

    Min kritik går udelukkende på sødmen af mælken, jeg undre mig over, hvorfor den er/skal være så sød og det er mest, fordi jeg ikke kan lide sukker/sødme i kaffen.

    Da jeg kom til at tænke over, hvad det måtte skyldes (for I har vel næppe tilsat sukker!?), kunne jeg kun komme på, at det måtte være nedbrydning af laktosen i forbindelse med højpasteuriseringen (ret mig, hvis jeg er forkert på den). Og så i forlængelse af det tænker jeg, hvor godt det er for proteinerne at blive højpasteuriseret? Denaturerer de ikke? I så tilfælde, har man så overhovedet glæde af det høje proteinindhold i latte-mælken?

    Jeg har kun smagt og prøvet den fedtfattige variant, så jeg ved ikke, hvordan den anden er. Hvor kan jeg få fat i den og prøve?

    Mvh
    Karina

  4. madskriverier siger:

    Hej Rune

    Tak for din kommentar!

    Ja, altså lad mig lige præcisere, at det er fordi jeg ikke bryder mig om sukker/sødme i kaffe og syntes mælken var for sød.

    Latte-mælken er fremstillet med et forhøjet proteinindhold i forhold til fedtindholdet (proteinindhold som en sødmælk og fedtindhold som en minimælk) – det er proteinerne, der giver den 'stærke' skum (derfor giver sødmælk med højere proteinindhold bedre skum end skummetmælk med lavt proteinindhold). Jeg tror som sagt den søde smag skyldes nedbrydning af laktosen som resultat af højpasteuriseringen. Samtidig (som jeg også lige har skrevet til Tanja) overvejer jeg om højpasteuriseringen overhovedet er god for proteinerne (der denaturerer/nedbrydes ved opvarmning), som netop skal bruges til skummet.

    Jeg ved ikke, hvor man køber latte-mælken, har ikke set den i nogle butikker – jeg var bare heldig at få lov til at købe en liter af en kaffevogn ved Frederiksberg Have i søndags. Og jeg skal huske at sige, at der findes en med højere fedtprocent – den har jeg ikke prøvet.

    Den økologiske Cafémælk fra Naturmælk, der er lavet til samme formål og har forhøjet proteinindhold, er ikke højpasteuriseret og den smager ikke sødt som Arlas version gør. Den økologiske Cafémælk kan man være heldig at finde i blandt andet nogle Superbest-, Føtex- eller Netto-butikker.

    Venlig hilsen
    Karina

  5. Peter Hurtigkarl siger:

    2.6% Latte Art er fuldstændig fantastisk… Den slår helt sikkert Cafemælken fra Naturmælk…
    Jeg har ikke prøvet den i light versionen da jeg normalt holder mig langt væk fra light🙂
    Du har helt ret i at den er lidt sød, men det synes jeg er lækkert
    Jeg køber Latte Art i Super Best
    Hilsen Peter Hurtigkarl

  6. Luna S. siger:

    Hej
    Jeg er lidt ny i hele den her mælke-diskussion. Men jeg må indrømme at jeg slet ikke forstå ideen med dette produkt. I udgangspunktet var det vist for at skabe et produkt med lavt fedtindhold, men med mulighed for at skumme til det latte-glade folk, der helst ville have en skinny version.
    Hvis fedtprocenten alligevel er “så” høj, hvorfor så ikke bare anvende almindelig letmælk?

Skriv et kommentar

