Om at spise dyr

“Om at spise dyr” af Jonathan Safran Foer.

Jeg er i gang med at læse bogen, ”Om at spise dyr” og hold da op en fortælling… Jonathan Safran Foer skriver selv, at det ikke er hans ambition at gøre os alle til vegetarer (som han for øvrigt selv er), men derimod blot at oplyse om Amerikas måde at producere, farme og fange dyr. Men i en kommentar på omslaget af bogen skriver J.M. Coetzee (modtager af nobelprisen i litteratur, 2003), at ”enhver, der efter at have læst Foers bog fortsætter med at spise industriens produkter, må være enten hjerteløs, uimodtagelig over for sund fornuft eller begge dele” – noget af en anklage…

Bogen er super interessant og giver uanede mængder af stof til eftertanke, men (og her kommer det store MEN) hvis du skulle få lyst til at kaste dig ud i læsningen af denne bog, vil jeg lige slå et slag for at gøre opmærksom på, at det der beskrives i bogen langt fra afspejler den måde vi opdrætter dyr i Danmark og det meste af Europa (her tænker jeg for eksempel på størrelsen af besætninger og lignende). Tilstandene er meget mere ekstreme i Amerika end de er på vores side af Atlanten. Dog skal vi være opmærksomme på vores brug af importerede varer – specielt er der i starten af bogen afsnit omkring fiskefangst og ulemperne ved nutidens effektive fangst af fisk.

By the way… Jeg har ingen planer om at blive vegetar!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

10 svar til Om at spise dyr

  1. Anne siger:

    Jeg er glad for, at du påpeger forskellene mellem de amerikanske tilstande og de danske. Jeg så et interview på DR2 med forfatteren kort efter bogen var udkommet, og jeg indrømmer, at jeg efterfølgende havde lyst til at æde ham, fordi han virkede frygteligt bedrevidende også i forhold til dansk produktion…

    Efter den udsendelse besluttede jeg mig for ikke at læse hans bog, men måske skulle den alligevel have en chance?

    Efter at have set Food Inc har jeg det indtryk, at jeg godt vil til USA, men måske skal jeg tage maden med hjemmefra.

  2. Jeg synes det er en rigtig god bog. Jeg har lige læst den, og skrevet om den på min blog:
    http://imangelafbedre.wordpress.com/2011/03/16/om-at-spise-dyr/

  3. madskriverier siger:

    Hej Anne

    Ja, det er vigtigt VIGTIGT at understrege, at der er forskel på DK og de amerikanske tilstande… Man skal være skeptisk, men ikke FOR skeptisk og anklagende. Selvfølgelig er der i DK også plads til forbedringer, men eksemplerne er ikke så ekstreme som de skildres i bogen.

    Bogen kan på sin vis anvendes som skræk for, hvordan vi ikke skal udvikle det til at blive herhjemme. Det er en rigtig god bog, der giver stof til eftertanke og som har en filosoferende tilgang til nogle af emnerne – jeg synes du skal give den en chance, så ved du på den anden side også, hvad du vender ryggen til.

    Nu du nævner Food Inc.: Bogen går faktisk dybere ind i nogle af de emner, der vises i filmen.
    Både filmen og bogen er pragtfulde medier, der bør læses/ses med skepsis og oplysning, at så slemt er det nu alligevel ikke herhjemme!

  4. madskriverier siger:

    Hej Anna

    Tak for din kommentar! Jeg er helt enig – det er en rigtig god bog… Måske det ikke skinner helt igennem i mit blogindlæg, fordi jeg til tider synes, at den er alt for følelsesladet (som du også selv påpeger). Jeg kan se, at du måske har en lidt anden tilgang til emnet end jeg har – men jeg synes dit indlæg er interessant læsning!

    Du skriver og det er faktum fra bogen, at næsten alt det kød, der bliver spist i USA (over 95%) kommer fra kødfabrikker – i den danske udgave kaldet industrielt landbrug. Du gætter (med rette), at vi finder lignede tal herhjemme og det vil jeg umiddelbart sige, at vi ikke gør… I bogen defineres traditionelt landbrug som landbrug af en størrelse, der kan drives af landmanden selv med hjælp fra den nærmeste familie og en til to medhjælpere. Rigtig mange landbrug i Danmark har denne størrelse. Og der findes derudover ingen fjerkræbesætninger på flere millioner høns i Danmark… Det er nogle helt andre proportioner i Amerika!

    Venlig hilsen
    Karina

  5. Selvfølgelig er der ikke de kæmpe store landbrug som der er i USA, men det mener jeg faktisk ikke ændre ved noget.

    I sær svineproduktionen i Danmark er højst problematisk! Dansk landbrug producerer ca. 25 millioner svin om året. 85 procent af det producerede svinekød eksporteres og gør Danmark til den største svineeksportør i verden.

    Ammoniakfordampningen fra husdyrproduktionen er den væsentligste årsag til, at de fleste naturarealer er overbelastede med kvælstof. Den nuværende svineproduktion og de øvrige husdyrbedrifter er derfor en afgørende grund til, at natur og landbrug ikke er i balance.

    Svineproduktionen er miljøsvineri. Sådan er det bare.

    En forskel på USA og DK er, at I Danmark er der skrappe regler for økologi, hvilket ikke er det samme i USA. Hvis man køber økologisk kød i DK er det en nogenlunde garenti for at dyret har haft det godt. Det er det ikke i USA.

  6. Og med hensyn til de små landbrug: Der findes i Danmark ca. 44.000 landbrug, men kun 15000 af dem er heltidsbeskæftigelser. Landbrugene bliver stadig større og større, og der bliver færre af dem. Man regner med at om få år vil der kun være 8000 heltidsbeskæftigelser…

    Det er jo det samme som i USA.

  7. madskriverier siger:

    Du har helt ret… Jeg tror, at det der vil hindre, at de amerikanske tilstande indtræder i Danmark, bliver de skrappere regler; ikke bare på økologi, men også på mange andre punkter – vandmiljøplaner for eksempel, som en stor flok landmænd demonstrerede imod i sidste uge.

  8. Dyr siger:

    Jeg har nu aldrig rigtig brudt mig om at spise dyr, og det er da måske lidt dobbelt moralsk at sige at man ikke vil spise en hund når man kan spise en kø. Men det ligger jo nok til det grundlag for det forhold man har til de pågældende dyr.

Skriv et kommentar

