Gourmet i Provinsen

“Der gour, der gour, der gourmet i Provinsen…”!

Og det er altså på Restaurant Ti Trin Ned i kælderen (og så er der ikke engang ti trin ned at trappen til restauranten – jeg er forvirret) i Den gamle Spritgaard i Fredericia (se deres hjemmeside her), hvor Mette Gassner, der vandt årets kok 2011, er manager. Jeg var der i midten af maj sammen med mine kollegaer og det var i sandheden en kæmpe stor uforglemmelig oplevelse.

Hermed menuen og oplevelsen i ord og billeder (taget med mobiltelefon – derfor den varierende kvalitet):

Snack/appetizer 1
Hvide asparges og svampe, der var syltet/marineret i sød-syrlig lage; dertil ramsløgcreme samt krymmel (kan ikke huske af hvad) og sourcreme and onion flæskesvær på toppen.

Snack/appetizer 2
Grønsagssuppe, der kom ind på bordet i fast form og som så blev overhældt med kogende vand; dertil var nogle små fine brødting.

Forret 1
Stenbiderrogn på en bund af blomkålspure, vist nok med karse og frisk blomkål på toppen og noget grønt sovs (husker ikke af hvad) i bunden.

Forret 2
Synes du også det ligner svensk pølseret? Men det var det altså ikke helt… Det var brisler med en, så vidt jeg husker, havtorngele smeltet ud over.

Forret 3
Nu er det jo ved at være et stykke tid siden vi var der, så det kan være svært at huske retterne… Tredje forret var, så vidt jeg husker, tre slags beder på tre forskellige måder – sølv-, bolsje- og rødbeder, der var syltet, rå og blancheret; ud over bederne var strøet lidt lakridspulver, som gav en helt utrolig smagsoplevelse. Der var temmelig sikkert et eller andet i bunden af tallerknen, men jeg husker desværre ikke hvad.

Hovedret
Kan I se, hvad det skal ligne? En skovbund med mos, blomster og en sten? Hovedretten var farseret lam på en ramsløg crumble og med nogle fine gastronomiske detaljer jeg har glemt i mellemtiden.

Prædessert
Fantastisk koncept med en prædessert ikke? Det er i hvert fald lige mig! Denne mellemret bestod af en jordskokis, der var god rensende og forfriskende, på en bund af noget kage/kiks og stykker af marengs.

Dessert
Desserten bestod af en asparges- og pæreis serveret med skovurter, asparges, kammerjunkere og en moderne koldskål hældt over.

De fleste kolleger kunne toppe oplevelsen med en helt sublim vinmenu, der eftersigende passede perfekt til maden – en enkelt måtte nøjes med vand… Efterfølgende fik vi kaffe/te og lækre miniature kager, muffins og småkager serveret i rigtig kagedåse – rigtig mormorinspireret!

Dét var en oplevelse af de større – Restaurant Ti Trin Ned kan kun anbefales!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Gourmet i Provinsen

  1. Marian siger:

    Uhmn! Jeg har også hørt så meget godt om Ti Trin Ned🙂 Især fra folk jeg gik på Food Architect med – og så må det jo især være et godt tegn!!

Skriv et kommentar

