Månedens råvare, august

“Månedens råvare” er ved at nå i mål og dette bliver det sidste blogindlæg af den type. Jeg startede sidste år i september (som erstatning for “Ugens bogstav”) og planen var fra starten, at jeg ville køre igennem et helt år. Og det har jeg så gjort nu… Utroligt som tiden dog går, når man har det godt!

Nå, men august måneds råvare er tomater! Det er de, fordi det er nu, at tomaterne hjemme i drivhusene, i haverne og på altanerne bliver modne. Jeg elsker tomater; jeg bliver aldrig træt af friske danske tomater af alle mulige forskellige sorter i rå mængder, som snack, i salat og anden madlavning!

Jeg er stødt på denne lækre opskrift på ovnbagte blommetomater i Kille Ennas “Smag – Økologi året rundt”.

  • Ingredienser til en plade fuld:
  • 1,2 kg modne blomme- eller cherrytomater
  • ½ dl balsamisk æbleeddike
  • 15 g lyst rørsukker
  • Rigeligt god olivenolie
  • Havsalt
  • Friskkværnet sort peber

Læg et stykke bagepapir på en bageplade. Halver tomaterne på langs og læg dem ved siden af hinanden i et lag på bagepladen. Fordel rigeligt olivenolie og dryp æbleeddiken over tomaterne. Drys med rørsukker, havsalt og peber. Tomaterne bages i opvarmet ovn ved 175’C i cirka 1 time afhængig af tomaternes størrelse.

Mums og velbekome – tomaterne holder sig i op til en uge i køleskabet.

Erstatning for “Månedens råvare” – Hvad skal blive det næste?
Jeg startede i første uge af 2010 med “Ugens bogstav” og kom igennem hele alfabetet fra A til Å/AA. Med udgangen af august måned 2010 blev jeg færdig (lidt forskudt i forhold til ugenumrene – jeg ved det) og fra september 2010 gik jeg så i gang med “Månedens råvare”. Nu er også den føljeton færdig…

Hvad skal blive det næste? Spil ind og giv mig inspiration!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

