Store bagedag

Ja, i dag søndag blev i sandheden store bagedag – eller måske store madlavningsdag – jeg føler faktisk ikke, at jeg har lavet meget andet end at stå i køkkenet… Men jeg har hygget mig, rigtig meget!

På bagesiden blev det til (snyde)rugbrød (se her hvorfor), madbrød og muffins; og på madlavningssiden kastede jeg mig ud i en omgang pasta med kødboller i tomatsovs, lavet helt fra bunden af gode frisk råvarer… Og det pludselig til fire personer i stedet for den først planlagte tosomhed!

Det madbrød jeg lavede var tænkt til aftensmaden og så var det genialt at have ved hånden, når nu vi blev flere end ventet. Opskriften på brødet kommer her:

  • INGREDIENSER:
  • 4 dl lunken væske (vand og yoghurt i forholdet 3:1)
  • 25 g gær
  • 2 spsk olivenolie
  • 2 tsk salt
  • 2 spsk rosmarin
  • 9 dl blandet mel (minimum halvdelen skal være almindelig hvedemel)

Opløs gæren i væsken og tilsæt olie, salt og krydderier. Rør melet i lidt efter lidt og rør dejen i minimum 10 minutter med køkkenmaskinen. Lad dejen hæve i røreskålen i 15-20 minutter. Rør dejen igen og tilsæt lidt mel, hvis det er nødvendigt – den skal slippe skålens sider som en meget stiv grød. Hæld dejen på en bageplade med papir og form den med en fugtig dejskraber. Lad dejen hæve igen i 30-60 minutter. Pensel med olivenolie og drys med rosmarin og salt. Bag ved 200’C i cirka 20 minutter.

Her ses det så sammen med rugbrødet, der køler af:

Når nu jeg var i gang, kunne jeg jo også lige bage et par muffins… Og jeg har haft lyst til at prøve disse squashmuffins med mørk chokolade siden Marian fra Brændstof skrev om dem i starten af ugen – for jeg har nemlig aldrig prøvet en squashkage. Mine muffins blev, til forskel fra Marians lavet med mintchokolade fra Marabou Premium (det var, hvad der lige var i skabet) og med hele mængden af squash i dejen fra starten (glemte lige at tage noget af det fra)…

Og så blev der lige tid til lidt eftermiddagshygge med sol på altanen – en muffin, te, søndagsavis og lidt hæklerier inden køkkenet kaldte igen!

Så kaldte køkkenet igen… Aftenens ret tog kegler hos drengene og jeg nød, at det ikke var mig, der skulle rydde væk bagefter!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Store bagedag

  1. sim låst siger:

    Ser rigtig lækkert ud, og det vil jeg da prøve. Tak for tippet🙂

    Hilsen

    Pelle
    http://simlåst.dk/

Skriv et kommentar

