El Bulli: Cooking in Progress

Film skal ses i biografen og tapas skal nydes i mørket… Det var i hvert fald konceptet, da jeg i går var til forpremiere på filmen El Bulli: Cooking in Progress – et arrangement afholdt i forbindelse med Copenhagen Cooking.

Først: Filmen var en kæmpe oplevelse af se! Den gav et helt unikt indblik i arbejdet med udviklingen af nye retter på El Bulli – som jeg tænker med rette kan sammenlignes med udviklingen af nye retter ved andre toprestauranter, der anvender molekylær gastronomiens færdigheder, kreativitet og vide grænser! Jeg var fuldt underholdt i de to timer filmen varede og hvis det ikke havde været for de ringe biografstole, der er i Dagmar Teatret, havde jeg sagtens kunnet blive siddende og se meget mere på Ferran Adrià og hans ansatte pionere inden for deres spændende felt.

El Bulli lukkede jo desværre ned med udgangen af juli måned i år, så et besøg på den restaurant må slettes fra min liste “Restauranter jeg skal spise på før jeg dør”!

Og så: I forbindelse med arrangementet stod Cofoco for en lille El Bulli inspireret tapas. Det var klart en oplevelse, men desværre total overskygget af, at meningen var, at man spiste den i mørket, mens man så filmen – jeg kunne jo ikke se, hvad jeg indtog for pokker…

Herunder ses resterne – de bægre de fire små tapasretter blev serveret i.

Tapasposen bestod af:

  1. Melon med feta og dehydreret tomat
  2. Bacalau med tørrede oliven, ærteskud og røgsmag
  3. Manchego-ost med gulerodsmarmelade
  4. Creme catalan med Dulce Leche og frysetørrede bær

Alt i alt en god oplevelse og et godt indslag i forbindelse med Copenhagen Cooking – jeg kan varmt anbefale at tage inde og se filmen, hvis man er bare lidt nørdet på det felt – lige som jeg selv!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

