Mad til forråd

Jeg er begyndt at forstå, hvad de mener, når de siger, at man i barselstiden bygger rede – for jeg skal da lige love for at tiden flyver afsted med at gøre rammerne klar til den lilles ankomst! En del af det må være, at lave mad til forråd, så der i fryseren ligger lækkerier klar til de udmattende, travle og hektiske tider – sundt for os, men måske ikke så sjovt for byens pizzaria.

Jeg har fyldt fryseren med frikadeller, kødsovs og kødboller; kanelsnegle, pølsehorn og pizzasnegle; og så lige lidt morgenboller, flutes og cookiedej.

Og det føles skønt! Men nu må det vist være nok.

De førstnævnte ting kræver jo ikke det store opskriftsoverblik og de næstnævnte kan nemt findes på nettet, men de sidstnævnte har jeg lyst til at fokusere på!

Morgenbollerne har jeg tidligere skrevet om i indlægget Koldhævede lørdagsboller. De er intet mindre end geniale, kræver ikke meget og så er de fryseegnede. Rør dejen om aftenen, stil den i køleskabet over natten, rør lidt rundt i den inden den sættes på en bageplade og bages i ovnen ved 250’C i 12 minutter – vupti, så er der friskbagte boller og det helt uden at skulle røre ved dejen med hænderne!

Jeg har efterhånden fundet ud af, at dele af grynene (kan også være ruggryn) sagtens kan erstattes af solsikkekerner, chiafrø eller andet – bare halvdelen stadig er gryn. Og dele af melet kan sagtens erstattes af fuldkornsmel af den ene eller den anden slags – bare halvdelen stadig er almindelig syndig hvedemel.

Flutene er også langtids- og koldhævede, færdige også uden at røre ved dejen med hænderne. Her kommer opskriften og fremgangsmåden som jeg cirka gjorde det.

  • Ingredienser til otte flutes:
  • 8 deciliter lunken vand
  • 15 gram gær*
  • 2 spiseskefuld salt
  • 2 spiseskefuld honning
  • 100 gram rugkerner
  • 150 gram rugmel
  • 300 gram fuldkornshvedemel
  • 450 gram hvedemel

* Gæren havde ligget lidt længe i køleskabet, så jeg antog, at den måske var ved at være halvdød, derfor fik den lidt ekstra – ved en frisk gær ville jeg nok kun have brugt 7-10 gram.

Gæren opløses i vandet – salt, honning og rugkerner tilsættes – og der røres godt. Melet tilsættes lidt ad gangen og der røres grundigt i 10-12 minutter til dejen er helt ensartet. Dejen stilles, dækket af film, i køleskabet over natten. Til morgen røres lidt i dejen og der placeres otte aflange brød på bagepapir. Brødene pensles med vand og bages ved 200’C i 20 minutter.

Cookiedejen var et hurtigt indfald, da jeg forleden funderede over amerikanernes særlige tendens med at spise rå cookiedej fra fryseren. Jeg tænkte, det må jeg da lave – altså ikke for at spise rå fra fryseren, men for at have til at tø op og hurtigt kunne byde på hjemmelavede cookies. Det vil sætte prikken over i’et i mit forråd! Her kommer opskriften.

  • Ingredienser til otte pølser dej – jeg forventer 7-8 cookies af hver rulle:
  • 250 gram blødt smør
  • 200 gram sukker
  • 200 gram farin
  • 2 æg
  • 1 teskefuld vaniljepulver
  • 1½ teskefuld bagepulver
  • ½ teskefuld salt – fint salt eller groft salt, der er kværnet
  • 400 gram hvedemel, sigtes
  • 90 gram gojibær (jeg ville egentlig have brugt tranebær, men det havde de ikke lige i Fakta – gojibærrene lå lige der, hvor tranebærrene skulle have ligget, så det blev dem)
  • 200 gram grofthakket mørk chokolade (jeg brugte 100 gram Toms Ekstra 70% og 100 gram Toms Ekstra Mint & Karamel – det var lige, hvad jeg havde)

Pisk smør og sukker cremet, tilsæt farin og æg, og pisk videre til en ensartet masse. Tilsæt vaniljepulver, bagepulver, salt og sigtet hvedemel, rør dejen til en ensartet masse (en temmelig tør dej) og tilsæt derefter bærrene og chokoladen. Del dejen i otte dele, rul/form dem til tykke pølser og pak dem ind i film. Pølserne fryses og kan tages op lige, når der er behov for hjemmebagte cookies!

Dejen tøs op i cirka en time, skæres i 2 centimeter tykke skiver, placeres med god afstand på en bageplade og bages ved 180’C (varmluft) i 12-15 minutter. Kagerne afkøles på pladen i 5 minutter inden de flyttes til en rist til yderligere afkøling.

Velbekomme og god fornøjelse med forrådskammeret.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

