Produkt med ramsløg

Ramsløg, der også kaldes Nordens hvidløg, har, med sin hvidløgsagtige smag og høje indhold af både C-vitamin og antioxidanter, på kort tid opnået kultstatus i de danske køkkener. Dette skyldes hovedsalig, at topkokkene og gourmetrestauranterne, der er en del af “Nordisk Mad”-bølgen, flokkes om at hylde den lille nordiske urt.

Hidtil har ramsløg-dillen, i bedste Rene Redzepi og Rasmus Kofoed stil, handlet om, at tage ud i skoven, finde urten og bringe den hjem til køkkenet for videre anvendelse i madlavningen. Dette kan være svært for byboerne i hovedstaden og andre storbyer. Derfor synes jeg det er fint at se, at Svansø har taget teten op, forsøgt at udnytte potentialet kommercielt og netop lanceret en dressing med ramsløg.

Den nye dressing giver, ifølge Svansø selv, sommerens salater et autentisk touch af Norden. Ramsløgbladenes hvidløgssmag, blandet med skalotteløg og krydderurter, giver en smagfuld dressing – velegnet til salater, kogte nye kartofler og bagekartofler.

Dressingen fås i velassorterede supermarkeder, der handler med Svansø-produkter – jeg fandt den i Føtex forleden.

Vi smagte den i går og ja, den smager godt, men den er ikke lang fra andre varianter af færdiglavede dressinger. Den smager meget af en blanding af dressingerne creme fraiche og hvidløg. Læser man ingredienslisten, finder man da også, at dressingen rent faktisk indholder mere hvidløg end ramsløg… Efter min mening: en ommer, men godt forsøgt. Det autentiske nordiske touch og wannabe gourmet-smart ligger mere i navnet og end i smagen.

Og så for øvrigt: Ikke et ondt ord om Rene Redzepi og Rasmus Kofoeds stilarter – jeg er yderst imponeret! 

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

2 svar til Produkt med ramsløg

  1. […] starten af juli skrev jeg indlægget Produkt med ramsløg – jeg var/er begejstret for, at der nu findes et alment tilgængeligt produkt med Nordens […]

  2. […] – og fordi jeg ville se, hvad de ramsløg kunne gøre for produktet. Jeg har jo tidligere (Produkt med ramsløg) luftet mine tanker om, at sige, at et produkt er med ramsløg (eller en anden ingrediens – […]

Skriv et kommentar

