Farmors kringle

Jeg er overbevist om, at de fleste familier har retter, opskrifter og særlige traditioner, når det kommer til mad og drikke. Det har vores familie selvfølgelig også. Og hos os handler det tit om en helt særlig kringle – farmors kringle! En dejlig en af rigeligt smør med fyld af remonce og rosiner. Uhmm…

Den hed egentlig oprindelig Agnes kringle, fordi det var en kogekone ved navn Agnes, der gav opskriften til min farmor. Siden er den blevet fast inventar, når familien Kjeldgaard er samlet til kaffe og jeg synes efterhånden den eller rettere min farmor fortjener, at den bliver omdøbt til farmors kringle.

På utallige opfordringer har min mor og jeg nu taget udfordringen op og med succes bagt kringle til to lejligheder: Oskars barnedåb og min farfars 80 års fødselsdag. Det er jo absolut ikke fordi min farmor ikke gør det godt nok, men det er et stort arbejde og hun bliver jo ikke yngre; samtidig må vi sikre, at der er nogen, der kan føre traditionen videre, når den ulykkelige dag kommer og min farmor ikke længere er blandt os.

Under forberedelserne til vores bagepremiere skulle vi selvfølgelig have overbragt opskriften på den legendariske kringle. Mængdeangivelserne lød: en kvart kop det, en sjat af det og en knivspids det. Og kære farmor, hvor stor er din kop, hvor meget er en sjat og hvor stor er kniven, hvis spids du bruger? Der var lidt kommunikation frem og tilbage, før jeg, med gram- og deciliterangivelser, følte mig klædt på til den store bagning!

Da vi skulle bage til min farfars fødselsdag lød ordene i mail-hilsnen: “Skat, vil du bage ca. 10 meter kringle for mig til min fødselsdag?”. 10 meter, ja det er da også kun lige nok – vi var 60 mennesker til fejringen… Men hos familien Kjeldgaard må der aldrig mangle kringle… Det blev dog “kun” til 2,8 meter kringle!

Ingredienserne i min farmors kringle er mel, smør, æg, sukker, gær, mælk og mere smør, mere sukker, marcipan og rosiner. Jeg vil ikke dele opskriften, for så ved jeg, at jeg bliver uvenner med min lillebror. Han mener, at den skal forblive i familien…

Har I nogle mad-traditioner i jeres familier?

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

