Min nye ven – anno 2012

Sidste år i forbindelse med min fødselsdag kunne jeg præsentere min nye ven, Aid’en!

Igen i år blev jeg begavet med en køkkenmaskine og det er derfor med glæde, at jeg vil byde jer indenfor til en kop kaffe fra min nye ven, Nesso!

Jeg fik nemlig denne Nespressomaskine med tilhørende mælkeenhed, så det er muligt at lave espresso, lungo (almindelig sort kaffe), cappuccino og latte macchiato (cafe latte). Den er ikke mindre end fantastisk og jeg slubrer nu dagligt dejligt kaffe i mig!

Instant kaffe er nu so last year herhjemme – Nesso har overtaget!

Der findes mange forskellige Nespresso smagsvarianter – 16 faste og så et varierende antal limited edition. De er opdelt i espresso, pure origine (af en enkelt kaffesort), lungo og decaffeinato og så er de alle forsynet med et par ord om smagen samt en intensitet (fra 1 til 10), for at give en indikation af, hvor stærk kaffen er og dermed hvilke, der egner sig til de mælkebaserede drikke. Jeg er stadig bare ved at lære de forskellige varianter at kende og finde ud af, hvilke jeg skal have i mit faste sortiment!

Nespresso var de første på markedet med de såkaldte kapselkaffemaskiner, hvor hver kop kaffe brygges af en kapsel med en passende mængde kaffe i. Kapslerne er hermetisk lukkede og lavet af en aluminiumsfolie, så kaffen i kapslerne ikke mister aromaen. Det er ikke til at finde ud af, hvordan bryggeprocessen og maskinerne fungere, da systemet er udviklet og patenteret af Nespresso (en del af Nestlé). Det samlede koncept er klistret til med 1700 patenter for at beskytte mod konkurrenterne. Patenterne begyndte dog at udløbe  i 2012, så konkurrenterne kan lige så langsomt begynde at kopiere konceptet, hvilket Nestlé selvfølgelig vil forsøge at forhindre. Men allerede nu har de mistet muligheden for at forhindre konkurrenter i at markedsføre kapsler (formentlig billigere end de originale) til Nespressomaskinerne. Der kommer helt sikkert til at ske en masse på dette område de næste par år.

Jeg elsker min Nesso og den kaffe, der kommer ud af den, men miljømæssigt er der helt klart en udfordring – hver kop producerer en betydelig mængde aluminiumsaffald. I nogle lande har Nespresso indført et retursystem på de brugte kapsler, men det er ikke rullet ud i Danmark (endnu), så indtil videre må jeg nyde min gode kaffe, med et lille snert af dårlig samvittighed.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

