Tanker om madspild

I en familie med et barn, der er i alderen for kan-selv-vil-selv spise, har vi selvsagt en del madspild herhjemme, der ryger desværre en del på gulvet og meget bliver ikke spist op, fordi Guldklumpen jo skal smage så meget forskelligt som muligt, men ikke altid kan håndtere at spise op.

Vores samvittighed i denne forbindelse bliver dog klaret ved, at det betyder lidt ekstra godt til hunden!

Men jeg tænker meget på madspildet og på, hvordan vi kan mindske det… Jeg er af den overbevisning, at madspild hverken kan eller skal køres over en kam, da der efter min mening findes flere forskellige slags madspild: spildet ved spisebordet (bl.a. som nævnt ovenfor), i husholdningen, i butikkerne og på markerne.

De to første, er vi 100% selv herrer over; ved at spise op, ikke lave for store portioner, gemme rester og planlægge indkøb, når vi et langt stykke mht. det private madspild. Når det kommer til spildet i butikkerne og på markerne, er der ikke så meget vi som forbrugere kan gøre. Men jeg tror vi kan komme i hvert fald en del af det til livs ved en revurdering og ændring af prisstrukturen i detailhandelen.

Det jeg mener er, at der bliver solgt rigtig meget for eksempel frugt og grønt på stykpris, og her er det overhovedet ikke de mindre kålhoveder og små æbler, der finder vej til kundernes indkøbskurve – ærgerligt, for de råvarer er jo mindst lige så gode som deres storebrødre og -søstre.

Derudover arbejder stort set alle supermarkedskæderne med flerstykstilbud. Og jeg tror, at der er rigtig mange forbrugere, som ender med at købe for meget bare for at opnå tilbud og handle billigt. Når der er købt for meget, bliver varerne for gamle og derefter smidt ud.

Der er mange organisationer – offentlige og private, forbruger og erhvervs, der arbejder for at skabe opmærksomhed omkring og i det hele taget for at mindske Madspildet. Men efter min mening rykker det først rigtig meget, når kommercielle virksomheder begynder at gøre noget – ikke bare på papiret, formuleret af direktionen i en CSR-ambition, men sådan virkelig gøre noget. Rema1000 har siden oktober 2008 været aktiv i kampen mod madspild og under mottoet: Meget mindre madspild!, sagt slut med flerstykstilbud og mængderabatter i Rema1000 – de lader de lave priser gælde pr. styk.

Jeg synes det er så fint et tiltag (håber ikke det har kostet dem omsætning), men jeg savner godt nok tilsvarende – og ikke mindst synlighed omkring det – fra andre kommercielle aktører på markedet.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Tanker om madspild

  1. Hartvig Kjeldgaard siger:

    Hej søde Karina. Det er nogle gode fantastiske holdinger du har, jeg har med stor interresse læst artiklen om mad spild, det er godt gået af dig. Farmors kringle rørte mig dybt, at jeg fik tårer i øjenene da jeg læste denne.
    Karina du er en super stærk person, farfar elsker og beundrer dig. for den dejlige pige du altid har været. Tak skat.
    en mægtig stor kærlig hilsen
    Farfar

Skriv et kommentar

