Føtex Prismatch

Føtex kører Prismatch-kampagne året ud, hvor de matcher discountkædernes priser på mærkevarer. Ved kassen beregnes det automatisk om kunden kunne have købt mærkevarerne i kurven/vognen billigere i en af de fire kæder; Fakta, Rema 1000, Lidl eller Aldi. Hvis det er tilfældet, fratrækkes prisdifferencen i forhold til den billigste konkurrent i form af en rabat på den samlede bon.

Det lyder umiddelbart simpelt og reelt nok, men det er det slet ikke – og det vidner den lange række Ofte stillede spørgsmål (23 stykker) på deres hjemmeside også om. For eksempel gælder det, at:

  • Købet skal være på mindst 200 kroner og rabatten kan ikke blive højere end 100 kroner.
  • Kampagnen kun gælder helt identiske mærkevarer.
  • Kampagnen højst gælder 10 enheder af samme vare.
  • Det er den samlede indkøbskurv/-vogn sammenlignet med den samlede billigste hos en af discounterne, der beregnet rabat af – ikke den enkelts vare. Hvis Fakta fx. er billigst på Coca-Cola, er det ikke sikkert, at kunden i Føtex får colaen til Fakta-pris. 
  • Merkøbsrabat kun gælder, hvis kunden i Føtex køber det tilsvarende antal varer og hvis merkøbsrabatten findes hos den discountkæde, der samlet er billigst. Hvis hr. Hansen har set, at Fakta har to 1½ liters Coca-Cola til 25 kroner, skal han også købe to i Føtex for at opnå rabat, men rabatten opnås ikke hvis fx. Lidl samlet set er billigst på kurvens indhold af mærkevarer. Han risikerer altså at betale fuld pris for to colaer han udelukkende har købt fordi Fakta-tilbudet var for to.

Altså undskyld mig, gennemskuelighed og gennemsigtighed er mere og mere vigtige parametre for forbrugerne og de bliver hele tiden større med forbrugernes anvendelse af nettet til prissammenligninger og brugeranmeldelser; så det undre mig dybt, at Føtex vælger at lancere en kampagne, der er så svær at forstå og gennemskue.

Dette indlæg er skrevet med inspiration fra Birch & Birchs nyhedsbrev fra den 30. oktober 2012.

Og hvem går Føtexs Prismatch-kampagne så ud over – konkurrenterne eller mærkevarerne? Det er overraskende nok og med høj sandsynlighed mærkevarerne, hvilket formentlig og forhåbentlig ikke har været hensigten fra Føtexs side… Læs Birch & Birchs tanker i det opfølgende nyhedsbrev “Mere Føtex Prismatch” fra den 2. november 2012.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s