Homogenisering af mælk

Jeg er ikke klar over, præcis hvornår, men Arla er på et tidspunkt stoppet med at homogenisere deres økologiske let- og sødmælk. Før i tiden var alle mælkene i Harmonie-serien homogeniseret, men det er de altså stoppet med for let- og sødmælk – måske i forbindelse med deres “Tættere på naturen”.

Jeg synes dog ikke, at det er et særlig godt træk – ikke fordi jeg har noget imod, at mælken ikke er homogeniseret – tværtimod… Men det er fordi jeg har oplevet, at det er meget svært at få rystet fedtlaget øverst i kartonerne ud i mælken, så det er fordelt og ikke kommer ud som små klatter, der lægger sig og flyder øverst i glasset. Og det problem synes jeg ikke man oplever med konkurrerende produkter – for eksempel Naturmælks forskellige mælkeprodukter. Hvad kan det skyldes?

Jo, jeg har forhørt mig lidt i branchen og fået at vide, at det kan skyldes den måde mejerierne behandler mælken på. Al behandling – fra koen malkes, til mælken hentes på gården; fra det indlejes i den ene ende, til det tappes på kartoner i den anden ende af mejerier – har indflydelse på kvaliteten af det produkt vi som forbrugere oplever. Jeg har ladet mig fortælle, at det er mælkefedtet, der er særlig følsomt og hvis det behandles for hårdt, kommer der frit fedt, som kan klumpe sammen øverst i kartonerne (lidt lige som, når man laver smør). Arla indvejer normalt mælken hurtigt (sammenlignet med de mindre mejerier), hvilket kræver høje pumpetryk og dermed hård behandling af mælkefedet. Det kan altså være en af årsagerne til, at man oplever uhomogeniseret mælk så forskelligt fra produkt til produkt.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

