Rabarber – det er lige nu det sker

Dette indlæg havde forputtet sig siden den 7. juni – jeg troede jeg havde fået det postet…

Det er sæson for rabarber lige nu og det fejrede jeg i søndags med at kreere en skøn kage til mandagens afdelingsmøde på arbejde. Kreationen blev dog af 2012 rabarber, der var g(l)emt i fryseren til de kolde tider!

  • Ingredienser til en kage i en form på omkring 23 x 33 cm:
  • 800 gram rabarber (frossen vægt)
  • 300 gram sukker
  • 120 gram smør
  • 2 æg
  • 170 gram hvedemel
  • 60-70 gram mandelmel
  • 2 tsk. bagepulver
  • 2 dl. mælk
  • 50 gram mandler
  • Serveres med: Creme fraiche

Det er “sådan-cirka-mål” – jeg tog udgangspunkt i en opskrift, men havde ikke alle ingredienserne, så jeg måtte improvisere lidt.

Rabarberne sættes til optøning og afdrypning i et dørslag. Smør og sukker piskes godt og grundigt sammen på Aiden. Æggene røres i (et ad gangen) og hvedemel, mandelmel, bagepulver og mælk tilsættes. Dejen røres til en ensartet masse og rabarberne blandes i til sidst. Kagen bages i en smurt form (på cirka 23×33 cm) ved 180’C (almindelig ovn) i 45-50 minutter.

Mums og velbekomme!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

