Julens forberedelser – version 2.0

Som tidligere skrevet, startede juleforberedelserne herhjemme allerede den 1. oktober – jeg er jo bidt af en gal nisse, så det er en fornøjelse for mig…

I søndags kunne honningkageproduktionen så endelig fortsætte🙂

Fordejen, glemte jeg vist at skrive, består af 500 gram honning (helst uopvarmet) og 500 gram mel – der æltes godt sammen, lægges i en plastikpose og sættes i køleskabet i 2-3 måneder.

  • Ingredienser til cirka 50 kager eller 4-5 lagkagebunde
  • Tilberedning: 7-8 minutter ved 200’C
  • 1 portion fordej (stuetemperatur)
  • 3-4 æggeblommer
  • 1 tsk potaske med top
  • 1 tsk hjortetaksalt med top
  • 1 spsk stødt kanel
  • 1 tsk stødt allehånde
  • ½ tsk lakridspulver
  • 1 knivspids stødt nellike
  • 1 tsk stødt ingefær
  • 50 stk. hele smuttede mandler

Ingredienser til honningkager

Æggeblommer røres sammen med krydderierne, potaske og hjoretaksalt. Herefter æltes det sammen med fordejen. I thank God for min røremaskine – der er tale om en MEGET sej dej. Dejen formes til små kugler umiddelbart efter. Kuglerne lægges på en bageplade med bagepapir og med rigeligt afstand, kuglerne trykkes flade med en mandel i hver og kagerne bages i ovnen.

Honningkager

Så simpelt og hurtigt, men alligevel langsomt🙂

Efter afkøling valgte jeg at dekorere med med kakaoglasur, andre kreative dekorationer kan selvfølgelig også bringes i spil!

De blev gode – også godkendt på min arbejdsplads… Men øv, de er lidt til den tørre side (til trods for, at jeg kørte dobbelt op på æggeblommer i forhold til opskriften jeg havde fundet)… Men tørheden kan klares med et lag smør, pyt det er jo kun jul en gang om året. Jeg må bare prøve igen til næste år🙂

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

