Produkttest – Øristeriet, økologisk kaffe

Jeg har været heldig at få tilsendt en kasse med godter fra Øristeriet! Øristeriet er et lille eksklusivt økologisk håndværkskafferisteri med webshop til køb af kaffe og spændende koncepter i form af kaffeabonnement og engrossalg. Godterne i kassen var derfor, selvfølgelig, kaffe. Tre forskellige slags, malet lige til at fylde i min stempelkande, overhælde med kogende vand og nyde ved en passende stund.

Øristeriet mener, at frisk kaffe smager bedst; hvorfor de lover at levere kaffen samme dag som den er ristet. Derudover benytter de en gammel traditionel metode til ristningen, “slowroast”. Denne metode skulle give en helt unik kvalitet i sidste ende. Jeg havde derfor særligt høje forventningen, da jeg modtog kassen med de tre foreskellige typer økologisk kaffe – RØD økologisk kaffe!

Kaffer fra Øristeriet

De tre forskellige økologiske kaffer var (her følger lidt beskrivelse, der stammer fra Øristeriets egen hjemmeside):

1. Sidamo fra Etiopien
Sidamo er en frisk kaffe med florale noter, god sødme og fin balance – en af deres bedste kaffer, i følge dem selv. Kaffen bliver dyrket på marker i 1800-1900 meters højde, der er rige på vulkansk jord og med højt næringsindhold. Kaffen plukkes først, når den er helt moden, så plukningen foregår over flere uger. Skånsom behandling af bærrene sikre en kaffebønne af en helt særlig kvalitet.

2. Colombia Bucaramanga
En klassisk Colombia, der har fået sit navn fra byen Bucaramanga. Den har en god balance samt en rig og kompleks smag – den dufter og smager som helt rigtig kaffe. Bærrene til kaffen håndplukkes, når de er helt modne og det sikre høj kvalitet i produktet.

3. Guatemala
Den tredje og sidste kaffe er Guatemala med god intensitet, perfekt balance – smagfuld med klassiske nuancer. Øristeriets mest solgte kaffe til stempel- og filterbrygning.

Guatemala er min klare favorit – passer meget godt med, at det er deres mest solgte kaffe; men nederst på stigen står desværre Sidamo – det er deres bedste kaffe, men ikke i mine øjne… Smag af kaffe er meget individuelt og situationsafhængigt, det skal man huske!

Måske det er noget jeg bilder mig ind, men det faktum, at kafferne er plukket på det helt rigtige tidspunkt af modningen, er behandlet skånsomt i hele processen samt er frisk ristet og malet inden det når til mit køkken, tror jeg resultere i, at jeg lige nu sidder i hjørnet af min sofa, skriver denne tekst, med en helt igennem god kop kaffe ved hånden. Når først man har fanget den rigtige temperatur til vandet, den rette mængde kaffe og den passende trækketid, kan det næsten ikke gå galt… Og så er dagen reddet🙂

Alt er relativt, når det drejer sig om prisen på kvalitetsprodukter af for eksempel kaffe. De tre ovennævnte koster mellem 170 og 200 kroner for 1 kg, der er malet til stempelkanden. Et kaffeabonnement med 400 g kaffe til stempelkande koster 115 kroner pr. måned og et med 1 kg kaffe koster 175 kroner pr. måned. Men for RIGTIG god og RØD økologisk kaffe, hvor der er kredset helt eksklusivt for produktet – i hele værdikæden, fra jord til bord, synes jeg faktisk, at det er en helt i orden pris.

Prøv det selv… Se mere om Øristeriet og køb deres kaffe, på hjemmesiden!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

