Produkttest – Dansukker, Glukosesirup

Julens forberedelser – version 3.0

I juleforberedelserne har jeg også begivet mig ud i et længe planlagt, men også udskudt projekt. Det var tid til, at jeg skulle forsøge at koge karameller igen… Denne gang blev resultatet en succes og ikke flydende karamelsovs, som sidst! Og jeg tror, at det var takket være Dansukkers glukosesirup.

Dansukker har, her i forbindelse med julen, sendt mig en flaske glukosesirup og forskellige opskrifter til inspiration. Selvfølgelig skulle jeg prøve at lave karameller med den!

Glukosesirup

Ingredienserne ses her:

Karamelproduktion

  • Til 20 x 20 x 1 cm karameller – antal afhænger af størrelse
  • Tilberedning: Koges til massen er 137’C
  • 100 g smør
  • 2 dl piskefløde
  • 3½ dl sukker
  • 1 dl lys sirup
  • 2 spsk. glukosesirup

As simple as that🙂

Ingredienserne blandes sammen i en gryde. Det hele koges til det har en temperatur på 137’C – det tog vel omkring 30-45 minutter. Karamelmassen hældes i en form eller et fad, der er foret med folie og penslet med olie (vigtigt: også op ad kanterne). Karamellen skal stå overdækket til næste dag, hvor den kan skæres i passende stykker og pakkes i papir (for eksempel bagepapir).

Og her er så det færdige resultat – godkendt af diverse venner, kolleger og familie:

Det færdige resultat

Dåsen til højre er en samling af alt det karamelkrymmel, der kom ud af udskæringen.

Lidt om råvaren:
Glukosesirup er en blanding af flere forskellige sukkerarter, der er udvundet af hvedestivelse. Glukosesirup er ikke lige så sød som andre sirupper. Den bruges primært til is og slik (men også til bagværk), hvor den hæmmer krystallisering og grynethed samt giver en cremet og blød konsistens.

Dansukker har lanceret glukosesirup i en lille praktisk (smatfri) flaske med 400 g.

Næste karamelproduktion skal være lidt mere julet… Jeg tænker med en smag af en art – kanel, ingefær eller lignende. Uden for højtiden kan man forsøge med kakao eller lakrids tænker jeg!

Det var slet ikke så svært – prøv det selv!

 

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

