Vmda, ikke længere?

Nej, det synes jeg faktisk ikke. Jeg havde fra starten tænkt, at dette ‘forsøg’ skulle vare januar måned ud… Og den er jo gået nu – eftersom, at kalenderen viser februar og stemningen for vinter-/skiferie er på sit højeste (nej, jeg er slet ikke bitter over, at jeg ikke skal holde vinterferie).

Jeg må sige, at dette, omend ikke andet, har givet mig et syn på og en slags overblik over vores aftensmadsvaner… Ja, jeg har selvfølgelig lavet lidt opsamling og statistik på det🙂

  • Faktum er, at måneden har haft 31 aftensmåltider
    = Vi springer ikke aftensmaden over hjemme ved os, hvilket overhovedet heller ikke er en option i min verden med en treårig og en (mig selv) der bliver hangry (angry when hungry).
  • Vi har spist kød til alle vores aftensmåltider
    = Ja, vi er ikke helt med på den der bølge med mindst en kødfri-dag om ugen… Vil vi forsøge os med det? Der er jo ikke nogen grund til at spille hellig, slet ikke i det her forsøg på ærlighed omkring mad: Nej, jeg tror sku ikke jeg kan få Christian med på det.
  • Der har været tale om 5x kylling/kalkun, 2x svin, 6x okse og hele 10x hakket kød (fordelt på 7x okse og 3x svin)
    = Nogen ville sige: “hold nu op, det er meget hakkekød”… Jeg er faktisk overrasket over, at det ikke er mere end 10x – synes vi spiser hakkekød hele tiden.
  • 6x er der blevet serveret sovs til kødet, 3x var det bearnaisesovs
    = Vi har tidligere spist MEGET mere sovs end det, så jeg synes 6x er et okay antal sovseserveringer.
  • Vi spiser altid en kulhydratholdig tilbehør til vores aftenmad
    = Igen, nogen ville korse sig. Men børn og håndværkere har altså brug for kulhydrater til at vokse (!). Så det bliver der serveret herhjemme, hver dag, uden tøven.
  • Det har fordelt sig på 8x pasta, 3x ris og 12x kartofler (fordelt på 5x ovnkartofler, 3x kartoffelmos, 2x af både flødekartofler og kogte kartofler)
    = Vi spiser faktisk flere kartofler end jeg umiddelbart ville skyde på… Det er så bare den usunde/fedtede af slagsen. Ellers er jeg egentlig ikke helt overrasket over fordelingen – vi spiser rigtig tit pasta.
  • Når det kommer til det grønne, så er det jo tydeligt, at det ikke er hver dag, at det grønne fylder som det burde i forhold til Y-tallerken, Kostpyramide, Kostråd og 6 om dagen
    = Dette er måske et af de punkter jeg gerne ville gøre lidt ved. Det er ingen hemmelighed, at det er min tallerken, der er blevet fotograferet; og det er heller ingen hemmelighed, at jeg er den, der spiser absolut mest grønt herhjemme. De to andre (særligt ledet af Christian) må simpelthen op på beatet og igang.
  • 16x har den stået på frisk salat/kål/grønt, herunder børnevenlig snackgrønt, 7x stegte/kogte grønsager (1x ærter, 1x broccoli, 2x gulerødder, 3x grønne bønner)
    = Jeg er vild med grove salater og Oskar er vild med snackgrønt, så det står den tit på. De tilberedte grønsager står vist alene for min regning.
  • Vi har spist 2x ‘hjemmelavet’ hurtigmad, i form af suppe og 2x pizza (1x pizzaria og 1x hjemmelavet af købedej)
    = Det er vel ingen skam at købe en frossen suppe eller en færdiglavet dej, når det skal gå hurtigt!? Og så er det alligevel ‘kun’ blevet til en omgang fra pizzariaet.
  • 5x har vi været ude og spise (2x god mad og 3x fastfood i form af fx. burger)
    = Pyha, den var straks værre. Hvis vi fraregner mit strategiseminar på Dragsholm Slot, så er det 4x (1x god mad og 3x fastfood), svarende til cirka en gang om ugen. Det er jo umiddelbart ret meget. Det vil jeg i hvert fald arbejde på at nedbringe antallet af.

Formålet var at vise variationen i vores aftensmåltider i en travl hverdag; ikke fint opstillede, pyntede og photoshoppede billeder, MEN vaskeægte hverdagsbilleder. Og det lykkedes. Jeg fik dog kun taget billede af 17 af serveringerne, hvilket bekræfter, at det går stærkt og køres på rutinen i den daglige ulvetime. Ovenstående, synes jeg, viser, at vi har en vis variation i vores madindtag, men det viser også, at der klart er plads til forbedringer. Men come on, ingen er perfekte, det ville da være for kedeligt.

Nogen, der tør at vise deres aftensmad frem i en måned?

#vismigdinaftensmad

Næste måneds (ferbuars) udfordring er 30-day squat challange… Og det lover jeg, at I ikke bliver bombarderet med billeder af🙂

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Vmda, ikke længere?

  1. En konstatering mere: Vi spiser ikke fisk til aftensmad. DET må der bestemt gøres noget ved.

Skriv et kommentar

