Opskrift: Stegte sild i eddike

Endnu en opskrift fra mine udskejelser under den efterhånden længe “overståede” højtid.

For mig kan det ikke blive rigtig jul uden stegte sild i eddike. Normalt laver min far dem, men til årets julefrokost var ansvaret for retterne delt ud blandt os alle… Altså hvis man ville have stegte sild i eddike, så måtte man nødvendigvis selv lave stegte sild i eddike. Og det gjorde jeg så!

  1. Man starter med at gennemgå sildefiletterne for ben, klippe finnerne af og skylle filetterne i vand.
  2. Derefter smurte jeg filetterne med sennep på kød-/indersiden og foldede dem sammen igen.
  3. Så vendes sildefiletterne i en blanding af grahamsmel, salt og peber.
  4. Filetterne steges i margarine, på panden i 4-5 minutter på hver side.
  5. De stegte filetter lægges i et fad.
  6. Eddike, sukker, vand, laurbærblade og peberkorn i passende lage-blanding bringes i kog i en gryde. Lagen koges til sukkeret er opløst.
  7. Filetterne drysses med tørrede tranebær og løg i ringe.
  8. Eddikelagen hældes over og sildene placeres på køl, gerne til et par dage efter.

Sildene vakte glæde rundt om bordet og jeg var i hvert fald også selv tilfreds – ergo det blev jul! Og mon ikke jeg “hænger på” de stegte sild igen til næste år?

Opskrift inspireret fra Ama hjemmeside.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et kommentar

